Back

kjv/rom.md
jst/rom.md
f1# The Epistle of Paul the Apostle to the Romansf1# The Epistle of Paul the Apostle to the Romans
22
3## Chapter 13## Chapter 1
44
n51 Paul, a servant of Jesus Christ, called to be an apostle, separated unto the gn51 Paul, an apostle, a servant of God, called of Jesus Christ, and separated to p
>ospel of God,>reach the gospel,
6(Which he had promised afore by his prophets in the holy scriptures,)62 Which he had promised before by his prophets in the holy scriptures,
73 Concerning his Son Jesus Christ our Lord, which was made of the seed of David 73 Concerning his Son Jesus Christ our Lord, which was made of the seed of David 
>according to the flesh;>according to the flesh;
n84 And declared to be the Son of God with power, according to the spirit oholinn84 And declared the Son of God with power by the Spirit, according to the truth, 
>ess, by the resurrection from the dead:>through the resurrection from the dead;
95 By whom we have received grace and apostleship, for obedience to the faith amo95 By whom we have received grace and apostleship, through obedience and faith in
>ng all nations, for his name:> his name, to preach the gospel among all nations,
106 Among whom are ye also the called of Jesus Christ:106 Among whom ye also are called of Jesus Christ.
11To all that be in Rome, beloved of God, called to be saints: Grace to you and 11Wherefore, I write to all whare in Rome, beloved of God, called saints: Grac
>peace from God our Father, and the Lord Jesus Christ.>e to you and peace from God, our Father, and the Lord Jesus Christ.
128 First, I thank my God through Jesus Christ for you all, that your faith is spo128 First, I thank my God through Jesus Christ, that you all are steadfast and you
>ken of throughout the whole world.>r faith is spoken of throughout the whole world.
139 For God is my witness, whom I serve with my spirit in the gospel of his Son, t139 For God is my witness, whom I serve, that without ceasing I make mention of yo
>hat without ceasing I make mention of you always in my prayers;>u always in my prayers, that you may be kept through the Spirit in the gospel of
 > his Son,
1410 Making request, if by any means now at length I might have a prosperous journ1410 Making request of you to remember me in your prayers, I now write unto you, t
>ey by the will of God to come unto you.>hat you will ask him in faith, that if by any means, at length, I may serve you 
 >with my labours and may have a prosperous journey by the will of God to come unt
 >o you.
1511 For I long to see you, that I may impart unto you some spiritual gift, to the1511 For I long to see you, that I may impart unto you some spiritual gift, that i
> end ye may be established;>t may be established in you to the end,
1612 That is, that I may be comforted together with you by the mutual faith both o1612 That I may be comforted together with you by the mutual faith, both of you an
>f you and me.>d me.
1713 Now I would not have you ignorant, brethren, that oftentimes I purposed to co1713 Now I would not have you ignorant, brethren, that oftentimes I purposed to co
>me unto you, (but was let hitherto,) that I might have some fruit among you also>me unto you (but was hindered hitherto) that I might have some fruit among you a
>, even as among other Gentiles.>lso, even as among other Gentiles.
1814 I am debtor both to the Greeks, and to the Barbarians; both to the wise, and 1814 I am debtor both to the Greeks, and to the Barbarians; both to the wise, and 
>to the unwise.>to the unwise.
n1915 So, as much as in me is, I am ready to preach the gospel to you that are at Rn1915 And, as much as in me is, I am ready to preach the gospel to you that are at 
>ome also.>Rome also.
2016 For I am not ashamed of the gospel of Christ: for it is the power of God unto2016 For I am not ashamed of the gospel of Christ: for it is the power of God unto
> salvation to every one that believeth; to the Jew first, and also to the Greek.> salvation to every one that believeth; to the Jew first, and also to the Greek.
n2117 For therein is the righteousness of God revealed from faith to faith: as it in2117 For therein is the righteousness of God revealed through faith on his name; a
>s written, The just shall live by faith.>it is written, The just shall live by faith.
2218 For the wrath of God is revealed from heaven against all ungodliness and unri2218 For the wrath of God is revealed from heaven against all ungodliness and unri
>ghteousness of men, who hold the truth in unrighteousness;>ghteousness of men, who love not the truth but remain in unrighteousness,
2319 Because that which may be known of God is manifest in them; for God hath shew2319 After that which may be known of God is manifest to them.
>ed it unto them. 
2420 For the invisible things of him from the creation of the world are clearly se2420 For God hath revealed unto them the invisible things of him, from the creatio
>en, being understood by the things that are made, even his eternal power and God>n of the world, which are clearly seen: things which are not seen being understo
>head; so that they are without excuse:>od by the things that are made through his eternal power and Godhead, so that th
 >ey are without excuse,
2521 Because that, when they knew God, they glorified him not as God, neither were2521 Because that, when they knew God, they glorified him not as God; neither were
> thankful; but became vain in their imaginations, and their foolish heart was da> they thankful, but became vain in their imaginations; and their foolish hearts 
>rkened.>were darkened.
2622 Professing themselves to be wise, they became fools,2622 Professing themselves to be wise, they became fools,
2723 And changed the glory of the uncorruptible God into an image made like to cor2723 And changed the glory of the uncorruptible God into an image made like to cor
>ruptible man, and to birds, and fourfooted beasts, and creeping things.>ruptible man, and to birds, and fourfooted beasts, and creeping things.
2824 Wherefore God also gave them up to uncleanness through the lusts of their own2824 Wherefore God also gave them up to uncleanness through the lusts of their own
> hearts, to dishonour their own bodies between themselves:> hearts, to dishonour their own bodies between themselves:
2925 Who changed the truth of God into a lie, and worshipped and served the creatu2925 Who changed the truth of God into a lie, and worshipped and served the creatu
>re more than the Creator, who is blessed for ever. Amen.>re more than the Creator, who is blessed for ever. Amen.
3026 For this cause God gave them up unto vile affections: for even their women di3026 For this cause God gave them up unto vile affections: for even their women di
>d change the natural use into that which is against nature:>d change the natural use into that which is against nature:
3127 And likewise also the men, leaving the natural use of the woman, burned in th3127 And likewise also the men, leaving the natural use of the woman, burned in th
>eir lust one toward another; men with men working that which is unseemly, and re>eir lust one toward another; men with men working that which is unseemly, and re
>ceiving in themselves that recompence of their error which was meet.>ceiving in themselves that recompence of their error which was meet.
n3228 And even as they did not like to retain God in their knowledge, God gave themn3228 And even as they did not like to retain God, according to some knowledge, God
> over to a reprobate mind, to do those things which are not convenient;> gave them over to a reprobate mind, to do those things which are not convenient
 >,
3329 Being filled with all unrighteousness, fornication, wickedness, covetousness,3329 Being filled with all unrighteousness, fornication, wickedness, covetousness,
> maliciousness; full of envy, murder, debate, deceit, malignity; whisperers,> maliciousness; full of envy, murder, debate, deceit, malignity; whisperers,
3430 Backbiters, haters of God, despiteful, proud, boasters, inventors of evil thi3430 Backbiters, haters of God, despiteful, proud, boasters, inventors of evil thi
>ngs, disobedient to parents,>ngs, disobedient to parents,
n3531 Without understanding, covenantbreakers, without natural affection, implacabln3531 Without understanding, covenant breakers, without natural affection, implacab
>e, unmerciful:>le, unmerciful;
3632 Who knowing the judgment of God, that they which commit such things are worth3632 And some who, knowing the judgment of God, that they which commit such things
>y of death, not only do the same, but have pleasure in them that do them.> are worthy of death, are inexcusable, not only do the same, but have pleasure i
 >n them that do them.
3737
38## Chapter 238## Chapter 2
3939
n401 Therefore thou art inexcusable, O man, whosoever thou art that judgest: for whn401 Therefore, thou art inexcusable, O man, whosoever thou art that thus judgest; 
>erein thou judgest another, thou condemnest thyself; for thou that judgest doest>for wherein thou judgest another, thou condemnest thyself; for thou that judgest
> the same things.> doest the same things.
412 But we are sure that the judgment of God is according to truth against them wh412 But we are sure that the judgment of God is according to truth against them wh
>ich commit such things.>ich commit such things.
423 And thinkest thou this, O man, that judgest them which do such things, and doe423 And thinkest thou this, O man, that judgest them which do such things, and doe
>st the same, that thou shalt escape the judgment of God?>st the same, that thou shalt escape the judgment of God?
434 Or despisest thou the riches of his goodness and forbearance and longsuffering434 Or despisest thou the riches of his goodness and forbearance and longsuffering
>; not knowing that the goodness of God leadeth thee to repentance?>; not knowing that the goodness of God leadeth thee to repentance?
445 But after thy hardness and impenitent heart treasurest up unto thyself wrath a445 But after thy hardness and impenitent heart treasurest up unto thyself wrath a
>gainst the day of wrath and revelation of the righteous judgment of God;>gainst the day of wrath and revelation of the righteous judgment of God;
456 Who will render to every man according to his deeds:456 Who will render to every man according to his deeds:
467 To them who by patient continuance in well doing seek for glory and honour and467 To them who by patient continuance in well doing seek for glory and honour and
> immortality, eternal life:> immortality, eternal life:
478 But unto them that are contentious, and do not obey the truth, but obey unrigh478 But unto them that are contentious, and do not obey the truth, but obey unrigh
>teousness, indignation and wrath,>teousness, indignation and wrath,
489 Tribulation and anguish, upon every soul of man that doeth evil, of the Jew fi489 Tribulation and anguish, upon every soul of man that doeth evil, of the Jew fi
>rst, and also of the Gentile;>rst, and also of the Gentile;
4910 But glory, honour, and peace, to every man that worketh good, to the Jew firs4910 But glory, honour, and peace, to every man that worketh good, to the Jew firs
>t, and also to the Gentile:>t, and also to the Gentile:
5011 For there is no respect of persons with God.5011 For there is no respect of persons with God.
5112 For as many as have sinned without law shall also perish without law: and as 5112 For as many as have sinned without law shall also perish without law: and as 
>many as have sinned in the law shall be judged by the law;>many as have sinned in the law shall be judged by the law;
5213 (For not the hearers of the law are just before God, but the doers of the law5213 (For not the hearers of the law are just before God, but the doers of the law
> shall be justified.> shall be justified.
5314 For when the Gentiles, which have not the law, do by nature the things contai5314 For when the Gentiles, which have not the law, do by nature the things contai
>ned in the law, these, having not the law, are a law unto themselves:>ned in the law, these, having not the law, are a law unto themselves:
5415 Which shew the work of the law written in their hearts, their conscience also5415 Which shew the work of the law written in their hearts, their conscience also
> bearing witness, and their thoughts the mean while accusing or else excusing on> bearing witness, and their thoughts the mean while accusing or else excusing on
>e another;)>e another;)
n5516 In the day when God shall judge the secrets of men by Jesus Christ according n5516 In the day when God shall judge the secrets of men by Jesus Christ according 
>to my gospel.>to the gospel.
5617 Behold, thou art called a Jew, and restest in the law, and makest thy boast o5617 Behold, thou art called a Jew, and restest in the law, and makest thy boast o
>f God,>f God,
5718 And knowest his will, and approvest the things that are more excellent, being5718 And knowest his will, and approvest the things that are more excellent, being
> instructed out of the law;> instructed out of the law;
5819 And art confident that thou thyself art a guide of the blind, a light of them5819 And art confident that thou thyself art a guide of the blind, a light of them
> which are in darkness,> which are in darkness,
5920 An instructor of the foolish, a teacher of babes, which hast the form of know5920 An instructor of the foolish, a teacher of babes, which hast the form of know
>ledge and of the truth in the law.>ledge and of the truth in the law.
6021 Thou therefore which teachest another, teachest thou not thyself? thou that p6021 Thou therefore which teachest another, teachest thou not thyself? thou that p
>reachest a man should not steal, dost thou steal?>reachest a man should not steal, dost thou steal?
6122 Thou that sayest a man should not commit adultery, dost thou commit adultery?6122 Thou that sayest a man should not commit adultery, dost thou commit adultery?
> thou that abhorrest idols, dost thou commit sacrilege?> thou that abhorrest idols, dost thou commit sacrilege?
6223 Thou that makest thy boast of the law, through breaking the law dishonourest 6223 Thou that makest thy boast of the law, through breaking the law dishonourest 
>thou God?>thou God?
6324 For the name of God is blasphemed among the Gentiles through you, as it is wr6324 For the name of God is blasphemed among the Gentiles through you, as it is wr
>itten.>itten.
6425 For circumcision verily profiteth, if thou keep the law: but if thou be a bre6425 For circumcision verily profiteth, if thou keep the law: but if thou be a bre
>aker of the law, thy circumcision is made uncircumcision.>aker of the law, thy circumcision is made uncircumcision.
6526 Therefore if the uncircumcision keep the righteousness of the law, shall not 6526 Therefore if the uncircumcision keep the righteousness of the law, shall not 
>his uncircumcision be counted for circumcision?>his uncircumcision be counted for circumcision?
6627 And shall not uncircumcision which is by nature, if it fulfil the law, judge 6627 And shall not uncircumcision which is by nature, if it fulfil the law, judge 
>thee, who by the letter and circumcision dost transgress the law?>thee, who by the letter and circumcision dost transgress the law?
6728 For he is not a Jew, which is one outwardly; neither is that circumcision, wh6728 For he is not a Jew, which is one outwardly; neither is that circumcision, wh
>ich is outward in the flesh:>ich is outward in the flesh:
6829 But he is a Jew, which is one inwardly; and circumcision is that of the heart6829 But he is a Jew, which is one inwardly; and circumcision is that of the heart
>, in the spirit, and not in the letter; whose praise is not of men, but of God.>, in the spirit, and not in the letter; whose praise is not of men, but of God.
6969
70## Chapter 370## Chapter 3
7171
n721 What advantage then hath the Jew? or what profit is there of circumcision?n721 What advantage then hath the Jew over the Gentile? or what profit of circumcis
 >ion, who is not a Jew from the heart?
73Much every way: chiefly, because that unto them were committed the oracles of 73But he who is a Jew from the heart, I say, hath much every way, chiefly becaus
>God.>e that unto them were committed the oracles of God.
743 For what if some did not believe? shall their unbelief make the faith of God w743 For what if some did not believe? shall their unbelief make the faith of God w
>ithout effect?>ithout effect?
754 God forbid: yea, let God be true, but every man a liar; as it is written, That754 God forbid: yea, let God be true, but every man a liar; as it is written, That
> thou mightest be justified in thy sayings, and mightest overcome when thou art > thou mightest be justified in thy sayings, and mightest overcome when thou art 
>judged.>judged.
n765 But if our unrighteousness commend the righteousness of God, what shall we sayn765 But if we remain in our unrighteousness and commend the righteousness of God, 
>? Is God unrighteous who taketh vengeance? (I speak as a man)>how dare we say God is unrighteous who taketh vengeance? (I speak as a man who f
 >ears God.)
776 God forbid: for then how shall God judge the world?776 God forbid: for then how shall God judge the world?
n787 For if the truth of God hath more abounded through my lie unto his glory; why n787 For if the truth of God hath more abounded through my lie (as it is called of 
>yet am I also judged as a sinner?>the Jews) unto his glory; why yet am I also judged as a sinner and not received?
 > Because we are slanderously reported;
798 And not rather, (as we be slanderously reported, and as some affirm that we sa798 And some affirm that we say (whose damnation is just), Let us do evil that goo
>y,) Let us do evil, that good may come? whose damnation is just.>d may come. But this is false.
80What then? are we better than they? No, in no wise: for we have before proved 80If not so, what then? Are we better than they? No, in no wise; for we have pro
>both Jews and Gentiles, that they are all under sin;>ved before that Jews and Gentiles are all under sin.
8110 As it is written, There is none righteous, no, not one:8110 As it is written, There is none righteous, no, not one:
8211 There is none that understandeth, there is none that seeketh after God.8211 There is none that understandeth, there is none that seeketh after God.
8312 They are all gone out of the way, they are together become unprofitable; ther8312 They are all gone out of the way, they are together become unprofitable; ther
>e is none that doeth good, no, not one.>e is none that doeth good, no, not one.
8413 Their throat is an open sepulchre; with their tongues they have used deceit; 8413 Their throat is an open sepulchre; with their tongues they have used deceit; 
>the poison of asps is under their lips:>the poison of asps is under their lips:
8514 Whose mouth is full of cursing and bitterness:8514 Whose mouth is full of cursing and bitterness:
8615 Their feet are swift to shed blood:8615 Their feet are swift to shed blood:
8716 Destruction and misery are in their ways:8716 Destruction and misery are in their ways:
8817 And the way of peace have they not known:8817 And the way of peace have they not known:
8918 There is no fear of God before their eyes.8918 There is no fear of God before their eyes.
9019 Now we know that what things soever the law saith, it saith to them who are u9019 Now we know that what things soever the law saith, it saith to them who are u
>nder the law: that every mouth may be stopped, and all the world may become guil>nder the law: that every mouth may be stopped, and all the world may become guil
>ty before God.>ty before God.
n9120 Therefore by the deeds of the law there shall no flesh be justified in his sin9120 For by the law is the knowledge of sin; therefore, by the deeds of the law sh
>ght: for by the law is the knowledge of sin.>all no flesh be justified in his sight.
9221 But now the righteousness of God without the law is manifested, being witness9221 But now the righteousness of God without the law is manifested, being witness
>ed by the law and the prophets;>ed by the law and the prophets;
9322 Even the righteousness of God which is by faith of Jesus Christ unto all and 9322 Even the righteousness of God which is by faith of Jesus Christ unto all and 
>upon all them that believe: for there is no difference:>upon all them that believe: for there is no difference:
9423 For all have sinned, and come short of the glory of God;9423 For all have sinned, and come short of the glory of God;
n9524 Being justified freely by his grace through the redemption that is in Christ n9524 Therefore, being justified only by his grace through the redemption that is i
>Jesus:>n Christ Jesus,
9625 Whom God hath set forth to be a propitiation through faith in his blood, to d9625 Whom God hath set forth to be a propitiation through faith in his blood, to d
>eclare his righteousness for the remission of sins that are past, through the fo>eclare his righteousness for the remission of sins that are past, through the fo
>rbearance of God;>rbearance of God;
9726 To declare, I say, at this time his righteousness: that he might be just, and9726 To declare, I say, at this time his righteousness: that he might be just, and
> the justifier of him which believeth in Jesus.> the justifier of him which believeth in Jesus.
9827 Where is boasting then? It is excluded. By what law? of works? Nay: but by th9827 Where is boasting then? It is excluded. By what law? of works? Nay: but by th
>e law of faith.>e law of faith.
n9928 Therefore we conclude that a man is justified by faith without the deeds of tn9928 Therefore, we conclude that a man is justified by faith alone without the dee
>he law.>ds of the law.
10029 Is he the God of the Jews only? is he not also of the Gentiles? Yes, of the G10029 Is he the God of the Jews only? is he not also of the Gentiles? Yes, of the G
>entiles also:>entiles also:
n10130 Seeing it is one God, which shall justify the circumcision by faith, and uncin10130 Seeing that God will justify the circumcision by faith and uncircumcision thr
>rcumcision through faith.>ough faith.
10231 Do we then make void the law through faith? God forbid: yea, we establish the10231 Do we then make void the law through faith? God forbid: yea, we establish the
> law.> law.
103103
104## Chapter 4104## Chapter 4
105105
1061 What shall we say then that Abraham our father, as pertaining to the flesh, ha1061 What shall we say then that Abraham our father, as pertaining to the flesh, ha
>th found?>th found?
n1072 For if Abraham were justified by works, he hath whereof to glory; but not befon1072 For if Abraham were justified by the law of works, he hath to glory in himself
>re God.>, but not of God.
1083 For what saith the scripture? Abraham believed God, and it was counted unto hi1083 For what saith the scripture? Abraham believed God, and it was counted unto hi
>m for righteousness.>m for righteousness.
n1094 Now to him that worketh is the reward not reckoned of grace, but of debt.n1094 Now to him who is justified by the law of works is the reward reckoned, not of
 > grace, but of debt.
1105 But to him that worketh not, but believeth on him that justifieth the ungodly,1105 But to him that seeketh not to be justified by the law of works, but believeth
> his faith is counted for righteousness.> on him who justifieth not the ungodly, his faith is counted for righteousness,
1116 Even as David also describeth the blessedness of the man, unto whom God impute1116 Even as David also describeth the blessedness of the man unto whom God imputet
>th righteousness without works,>h righteousness without the law of works,
1127 Saying, Blessed are they whose iniquities are forgiven, and whose sins are cov1127 Saying, Blessed are they, through faith, whose iniquities are forgiven and who
>ered.>se sins are covered.
1138 Blessed is the man to whom the Lord will not impute sin.1138 Blessed is the man to whom the Lord will not impute sin.
1149 Cometh this blessedness then upon the circumcision only, or upon the uncircumc1149 Cometh this blessedness then upon the circumcision only, or upon the uncircumc
>ision also? for we say that faith was reckoned to Abraham for righteousness.>ision also? for we say that faith was reckoned to Abraham for righteousness.
11510 How was it then reckoned? when he was in circumcision, or in uncircumcision? 11510 How was it then reckoned? when he was in circumcision, or in uncircumcision? 
>Not in circumcision, but in uncircumcision.>Not in circumcision, but in uncircumcision.
11611 And he received the sign of circumcision, a seal of the righteousness of the 11611 And he received the sign of circumcision, a seal of the righteousness of the 
>faith which he had yet being uncircumcised: that he might be the father of all t>faith which he had yet being uncircumcised: that he might be the father of all t
>hem that believe, though they be not circumcised; that righteousness might be im>hem that believe, though they be not circumcised; that righteousness might be im
>puted unto them also:>puted unto them also:
11712 And the father of circumcision to them who are not of the circumcision only, 11712 And the father of circumcision to them who are not of the circumcision only, 
>but who also walk in the steps of that faith of our father Abraham, which he had>but who also walk in the steps of that faith of our father Abraham, which he had
> being yet uncircumcised.> being yet uncircumcised.
11813 For the promise, that he should be the heir of the world, was not to Abraham,11813 For the promise, that he should be the heir of the world, was not to Abraham,
> or to his seed, through the law, but through the righteousness of faith.> or to his seed, through the law, but through the righteousness of faith.
11914 For if they which are of the law be heirs, faith is made void, and the promis11914 For if they which are of the law be heirs, faith is made void, and the promis
>e made of none effect:>e made of none effect:
12015 Because the law worketh wrath: for where no law is, there is no transgression12015 Because the law worketh wrath: for where no law is, there is no transgression
>.>.
n12116 Therefore it is of faith, that it might be by grace; to the end the promise mn12116 Therefore, ye are justified of faith and works, through grace, to the end the
>ight be sure to all the seed; not to that only which is of the law, but to that > promise might be sure to all the seed; not to them only who are of the law, but
>also which is of the faith of Abraham; who is the father of us all,> to them also who are of the faith of Abraham; who is the father of us all,
12217 (As it is written, I have made thee a father of many nations,) before him who12217 (As it is written, I have made thee a father of many nations,) before him who
>m he believed, even God, who quickeneth the dead, and calleth those things which>m he believed, even God, who quickeneth the dead, and calleth those things which
> be not as though they were.> be not as though they were.
12318 Who against hope believed in hope, that he might become the father of many na12318 Who against hope believed in hope, that he might become the father of many na
>tions, according to that which was spoken, So shall thy seed be.>tions, according to that which was spoken, So shall thy seed be.
12419 And being not weak in faith, he considered not his own body now dead, when he12419 And being not weak in faith, he considered not his own body now dead, when he
> was about an hundred years old, neither yet the deadness of Sara's womb:> was about an hundred years old, neither yet the deadness of Sara's womb:
12520 He staggered not at the promise of God through unbelief; but was strong in fa12520 He staggered not at the promise of God through unbelief; but was strong in fa
>ith, giving glory to God;>ith, giving glory to God;
12621 And being fully persuaded that, what he had promised, he was able also to per12621 And being fully persuaded that, what he had promised, he was able also to per
>form.>form.
12722 And therefore it was imputed to him for righteousness.12722 And therefore it was imputed to him for righteousness.
12823 Now it was not written for his sake alone, that it was imputed to him;12823 Now it was not written for his sake alone, that it was imputed to him;
12924 But for us also, to whom it shall be imputed, if we believe on him that raise12924 But for us also, to whom it shall be imputed, if we believe on him that raise
>d up Jesus our Lord from the dead;>d up Jesus our Lord from the dead;
13025 Who was delivered for our offences, and was raised again for our justificatio13025 Who was delivered for our offences, and was raised again for our justificatio
>n.>n.
131131
132## Chapter 5132## Chapter 5
133133
1341 Therefore being justified by faith, we have peace with God through our Lord Je1341 Therefore being justified by faith, we have peace with God through our Lord Je
>sus Christ:>sus Christ:
1352 By whom also we have access by faith into this grace wherein we stand, and rej1352 By whom also we have access by faith into this grace wherein we stand, and rej
>oice in hope of the glory of God.>oice in hope of the glory of God.
n1363 And not only so, but we glory in tribulations also: knowing that tribulation wn1363 And not only this, but we glory in tribulations also, knowing that tribulation
>orketh patience;> worketh patience;
1374 And patience, experience; and experience, hope:1374 And patience, experience; and experience, hope:
1385 And hope maketh not ashamed; because the love of God is shed abroad in our hea1385 And hope maketh not ashamed; because the love of God is shed abroad in our hea
>rts by the Holy Ghost which is given unto us.>rts by the Holy Ghost which is given unto us.
1396 For when we were yet without strength, in due time Christ died for the ungodly1396 For when we were yet without strength, in due time Christ died for the ungodly
>.>.
1407 For scarcely for a righteous man will one die: yet peradventure for a good man1407 For scarcely for a righteous man will one die: yet peradventure for a good man
> some would even dare to die.> some would even dare to die.
1418 But God commendeth his love toward us, in that, while we were yet sinners, Chr1418 But God commendeth his love toward us, in that, while we were yet sinners, Chr
>ist died for us.>ist died for us.
1429 Much more then, being now justified by his blood, we shall be saved from wrath1429 Much more then, being now justified by his blood, we shall be saved from wrath
> through him.> through him.
14310 For if, when we were enemies, we were reconciled to God by the death of his S14310 For if, when we were enemies, we were reconciled to God by the death of his S
>on, much more, being reconciled, we shall be saved by his life.>on, much more, being reconciled, we shall be saved by his life.
14411 And not only so, but we also joy in God through our Lord Jesus Christ, by who14411 And not only so, but we also joy in God through our Lord Jesus Christ, by who
>m we have now received the atonement.>m we have now received the atonement.
14512 Wherefore, as by one man sin entered into the world, and death by sin; and so14512 Wherefore, as by one man sin entered into the world, and death by sin; and so
> death passed upon all men, for that all have sinned:> death passed upon all men, for that all have sinned:
n14613 (For until the law sin was in the world: but sin is not imputed when there isn14613 (For, before the law, sin was in the world: yet sin is not imputed to those w
> no law.>ho have no law.
14714 Nevertheless death reigned from Adam to Moses, even over them that had not si14714 Nevertheless death reigned from Adam to Moses, even over them that had not si
>nned after the similitude of Adam's transgression, who is the figure of him that>nned after the similitude of Adam's transgression, who is the figure of him that
> was to come.> was to come. For I say that through the offence, death reigned over all.
14815 But not as the offence, so also is the free gift. For if through the offence 14815 But the offence is not as the free gift, for the gift aboundeth. For, if thro
>of one many be dead, much more the grace of God, and the gift by grace, which is>ugh the offence of one, many be dead, much more the grace of God and the gift by
> by one man, Jesus Christ, hath abounded unto many.> grace hath abounded by one man, Jesus Christ, unto many.
14916 And not as it was by one that sinned, so is the gift: for the judgment was by14916 And not as by one that sinned is the gift: for the judgment is by one to cond
> one to condemnation, but the free gift is of many offences unto justification.>emnation, but the free gift is of many offences unto justification.
15017 For if by one man's offence death reigned by one; much more they which receiv15017 For if by one man's offence death reigned by one; much more they which receiv
>e abundance of grace and of the gift of righteousness shall reign in life by one>e abundance of grace and of the gift of righteousness shall reign in life by one
>, Jesus Christ.)>, Jesus Christ.)
15118 Therefore as by the offence of one judgment came upon all men to condemnation15118 Therefore as by the offence of one judgment came upon all men to condemnation
>; even so by the righteousness of one the free gift came upon all men unto justi>; even so by the righteousness of one the free gift came upon all men unto justi
>fication of life.>fication of life.
15219 For as by one man's disobedience many were made sinners, so by the obedience 15219 For as by one man's disobedience many were made sinners, so by the obedience 
>of one shall many be made righteous.>of one shall many be made righteous.
15320 Moreover the law entered, that the offence might abound. But where sin abound15320 Moreover the law entered, that the offence might abound. But where sin abound
>ed, grace did much more abound:>ed, grace did much more abound:
15421 That as sin hath reigned unto death, even so might grace reign through righte15421 That as sin hath reigned unto death, even so might grace reign through righte
>ousness unto eternal life by Jesus Christ our Lord.>ousness unto eternal life by Jesus Christ our Lord.
155155
156## Chapter 6156## Chapter 6
157157
1581 What shall we say then? Shall we continue in sin, that grace may abound?1581 What shall we say then? Shall we continue in sin, that grace may abound?
1592 God forbid. How shall we, that are dead to sin, live any longer therein?1592 God forbid. How shall we, that are dead to sin, live any longer therein?
1603 Know ye not, that so many of us as were baptized into Jesus Christ were baptiz1603 Know ye not, that so many of us as were baptized into Jesus Christ were baptiz
>ed into his death?>ed into his death?
1614 Therefore we are buried with him by baptism into death: that like as Christ wa1614 Therefore we are buried with him by baptism into death: that like as Christ wa
>s raised up from the dead by the glory of the Father, even so we also should wal>s raised up from the dead by the glory of the Father, even so we also should wal
>k in newness of life.>k in newness of life.
1625 For if we have been planted together in the likeness of his death, we shall be1625 For if we have been planted together in the likeness of his death, we shall be
> also in the likeness of his resurrection:> also in the likeness of his resurrection:
1636 Knowing this, that our old man is crucified with him, that the body of sin mig1636 Knowing this, that our old man is crucified with him, that the body of sin mig
>ht be destroyed, that henceforth we should not serve sin.>ht be destroyed, that henceforth we should not serve sin.
n1647 For he that is dead is freed from sin.n1647 For he that is dead to sin is freed from sin.
1658 Now if we be dead with Christ, we believe that we shall also live with him:1658 Now if we be dead with Christ, we believe that we shall also live with him:
1669 Knowing that Christ being raised from the dead dieth no more; death hath no mo1669 Knowing that Christ being raised from the dead dieth no more; death hath no mo
>re dominion over him.>re dominion over him.
16710 For in that he died, he died unto sin once: but in that he liveth, he liveth 16710 For in that he died, he died unto sin once: but in that he liveth, he liveth 
>unto God.>unto God.
16811 Likewise reckon ye also yourselves to be dead indeed unto sin, but alive unto16811 Likewise reckon ye also yourselves to be dead indeed unto sin, but alive unto
> God through Jesus Christ our Lord.> God through Jesus Christ our Lord.
16912 Let not sin therefore reign in your mortal body, that ye should obey it in th16912 Let not sin therefore reign in your mortal body, that ye should obey it in th
>e lusts thereof.>e lusts thereof.
17013 Neither yield ye your members as instruments of unrighteousness unto sin: but17013 Neither yield ye your members as instruments of unrighteousness unto sin: but
> yield yourselves unto God, as those that are alive from the dead, and your memb> yield yourselves unto God, as those that are alive from the dead, and your memb
>ers as instruments of righteousness unto God.>ers as instruments of righteousness unto God.
n17114 For sin shall not have dominion over you: for ye are not under the law, but un17114 For in so doing, sin shall not have dominion over you: for ye are not under t
>nder grace.>he law, but under grace.
17215 What then? shall we sin, because we are not under the law, but under grace? G17215 What then? shall we sin, because we are not under the law, but under grace? G
>od forbid.>od forbid.
17316 Know ye not, that to whom ye yield yourselves servants to obey, his servants 17316 Know ye not, that to whom ye yield yourselves servants to obey, his servants 
>ye are to whom ye obey; whether of sin unto death, or of obedience unto righteou>ye are to whom ye obey; whether of sin unto death, or of obedience unto righteou
>sness?>sness?
n17417 But God be thanked, that ye were the servants of sin, but ye have obeyed fromn17417 But God be thanked, that ye are not the servants of sin, for ye have obeyed f
> the heart that form of doctrine which was delivered you.>rom the heart that form of doctrine which was delivered you.
17518 Being then made free from sin, ye became the servants of righteousness.17518 Being then made free from sin, ye became the servants of righteousness.
n17619 I speak after the manner of men because of the infirmity of your flesh: for an17619 I speak after the manner of men because of the infirmity of your flesh: for a
>s ye have yielded your members servants to uncleanness and to iniquity unto iniq>s ye have in times past yielded your members servants to uncleanness and to iniq
>uity; even so now yield your members servants to righteousness unto holiness.>uity unto iniquity; even so now yield your members servants to righteousness unt
 >o holiness.
17720 For when ye were the servants of sin, ye were free from righteousness.17720 For when ye were the servants of sin, ye were free from righteousness.
17821 What fruit had ye then in those things whereof ye are now ashamed? for the en17821 What fruit had ye then in those things whereof ye are now ashamed? for the en
>d of those things is death.>d of those things is death.
17922 But now being made free from sin, and become servants to God, ye have your fr17922 But now being made free from sin, and become servants to God, ye have your fr
>uit unto holiness, and the end everlasting life.>uit unto holiness, and the end everlasting life.
18023 For the wages of sin is death; but the gift of God is eternal life through Je18023 For the wages of sin is death; but the gift of God is eternal life through Je
>sus Christ our Lord.>sus Christ our Lord.
181181
182## Chapter 7182## Chapter 7
183183
n1841 Know ye not, brethren, (for I speak to them that know the law,) how that the ln1841 Know ye not, brethren (for I speak to them that know the law), how that the la
>aw hath dominion over a man as long as he liveth?>w hath dominion over a man only as long as he liveth?
1852 For the woman which hath an husband is bound by the law to her husband so long1852 For the woman which hath an husband is bound by the law to her husband only as
> as he liveth; but if the husband be dead, she is loosed from the law of her hus> long as he liveth; for if the husband be dead, she is loosed from the law of he
>band.>r husband.
1863 So then if, while her husband liveth, she be married to another man, she shall1863 So then if, while her husband liveth, she be married to another man, she shall
> be called an adulteress: but if her husband be dead, she is free from that law;> be called an adulteress: but if her husband be dead, she is free from that law;
> so that she is no adulteress, though she be married to another man.> so that she is no adulteress, though she be married to another man.
1874 Wherefore, my brethren, ye also are become dead to the law by the body of Chri1874 Wherefore, my brethren, ye also are become dead to the law by the body of Chri
>st; that ye should be married to another, even to him who is raised from the dea>st; that ye should be married to another, even to him who is raised from the dea
>d, that we should bring forth fruit unto God.>d, that we should bring forth fruit unto God.
n1885 For when we were in the flesh, the motions of sins, which were by the law, didn1885 For when we were in the flesh, the motions of sin, which were not according to
> work in our members to bring forth fruit unto death.> the law, did work in our members to bring forth fruit unto death.
1896 But now we are delivered from the law, that being dead wherein we were held; t1896 But now we are delivered from the law wherein we were held, being dead to the 
>hat we should serve in newness of spirit, and not in the oldness of the letter.>law, that we should serve in newness of spirit and not in the oldness of the let
 >ter.
1907 What shall we say then? Is the law sin? God forbid. Nay, I had not known sin, 1907 What shall we say then? Is the law sin? God forbid. Nay, I had not known sin, 
>but by the law: for I had not known lust, except the law had said, Thou shalt no>but by the law: for I had not known lust, except the law had said, Thou shalt no
>t covet.>t covet.
1918 But sin, taking occasion by the commandment, wrought in me all manner of concu1918 But sin, taking occasion by the commandment, wrought in me all manner of concu
>piscence. For without the law sin was dead.>piscence. For without the law sin was dead.
n1929 For I was alive without the law once: but when the commandment came, sin revivn1929 For once I was alive without transgression of the law; but when the commandmen
>ed, and I died.>of Christ came, sin revived, and I died.
19310 And the commandment, which was ordained to life, I found to be unto death.19310 And when I believed not the commandment of Christ which came, which was ordai
 >ned to life, I found it condemned me unto death.
19411 For sin, taking occasion by the commandment, deceived me, and by it slew me.19411 For sin, taking occasion, denied the commandment and deceived me; and by it I
 > was slain.
19512 Wherefore the law is holy, and the commandment holy, and just, and good.19512 Nevertheless, I found the law to be holy and the commandment to be holy, and 
 >just, and good.
19613 Was then that which is good made death unto me? God forbid. But sin, that it 19613 Was then that which is good made death unto me? God forbid. But sin, that it 
>might appear sin, working death in me by that which is good; that sin by the com>might appear sin by that which is good working death in me, that sin, by the com
>mandment might become exceeding sinful.>mandment, might become exceeding sinful.
19714 For we know that the law is spiritual: but I am carnal, sold under sin.19714 For we know that the commandment is spiritual; but when I was under the law, 
 >I was yet carnal, sold under sin.
19815 For that which I do I allow not: for what I would, that do I not; but what I 19815 But now I am spiritual; for that which I am commanded to do, I do; and that w
>hate, that do I.>hich I am commanded not to allow, I allow not.
19916 For what I know is not right, I would not do; for that which is sin, I hate.
19916 If then I do that which I would not, I consent unto the law that it is good.20017 If then I do not that which I would not allow, I consent unto the law that it
 > is good; and I am not condemned.
20017 Now then it is no more I that do it, but sin that dwelleth in me.20118 Now then, it is no more I that do sin; but seek to subdue that sin which dw
 >elleth in me.
20118 For I know that in me (that is, in my flesh,) dwelleth no good thing: for to 20219 For I know that in methat is, in my flesh, dwelleth no good thing; for to w
>will is present with me; but how to perform that which is good I find not.>ill is present with me, but to perform that which is good I find not, only in Ch
 >rist.
20219 For the good that I would I do not: but the evil which I would not, that I do20320 For the good that I would have done when under the law, I find not to be good
>.>; therefore, I do it not.
20320 Now if I do that I would not, it is no more I that do it, but sin that dwelle20421 But the evil which I would not do under the law, I find to be good; that, I d
>th in me.>o.
20421 I find then a law, that, when I would do good, evil is present with me.20522 Now if I do that, through the assistance of Christ, I would not do under the 
 >law, I am not under the law; and it is no more that I seek to do wrong, but to s
 >ubdue sin that dwelleth in me.
20522 For I delight in the law of God after the inward man:20623 I find then that under the law, that when I would do good, evil was present w
 >ith me; for I delight in the law of God after the inward man.
20724 And now I see another law, even the commandment of Christ, and it is imprinte
 >d in my mind.
20623 But I see another law in my members, warring against the law of my mind, and 20825 But my members are warring against the law of my mind and bringing me into ca
>bringing me into captivity to the law of sin which is in my members.>ptivity to the law of sin which is in my members.
20724 O wretched man that I am! who shall deliver me from the body of this death?
20825 I thank God through Jesus Christ our Lord. So then with the mind I myself ser
>ve the law of God; but with the flesh the law of sin. 
209209
210## Chapter 8210## Chapter 8
211211
2121 There is therefore now no condemnation to them which are in Christ Jesus, who 2121 There is therefore now no condemnation to them which are in Christ Jesus, who 
>walk not after the flesh, but after the Spirit.>walk not after the flesh, but after the Spirit.
2132 For the law of the Spirit of life in Christ Jesus hath made me free from the l2132 For the law of the Spirit of life in Christ Jesus hath made me free from the l
>aw of sin and death.>aw of sin and death.
2143 For what the law could not do, in that it was weak through the flesh, God send2143 For what the law could not do, in that it was weak through the flesh, God send
>ing his own Son in the likeness of sinful flesh, and for sin, condemned sin in t>ing his own Son in the likeness of sinful flesh, and for sin, condemned sin in t
>he flesh:>he flesh:
2154 That the righteousness of the law might be fulfilled in us, who walk not after2154 That the righteousness of the law might be fulfilled in us, who walk not after
> the flesh, but after the Spirit.> the flesh, but after the Spirit.
2165 For they that are after the flesh do mind the things of the flesh; but they th2165 For they that are after the flesh do mind the things of the flesh; but they th
>at are after the Spirit the things of the Spirit.>at are after the Spirit the things of the Spirit.
2176 For to be carnally minded is death; but to be spiritually minded is life and p2176 For to be carnally minded is death; but to be spiritually minded is life and p
>eace.>eace.
2187 Because the carnal mind is enmity against God: for it is not subject to the la2187 Because the carnal mind is enmity against God: for it is not subject to the la
>w of God, neither indeed can be.>w of God, neither indeed can be.
n2198 So then they that are in the flesh cannot please God.n2198 So then they that are after the flesh cannot please God.
2209 But ye are not in the flesh, but in the Spirit, if so be that the Spirit of Go2209 But ye are not after the flesh, but after the Spirit, if so be that the Spirit
>d dwell in you. Now if any man have not the Spirit of Christ, he is none of his.> of God dwell in you. Now if any man have not the Spirit of Christ, he is none o
 >f his.
22110 And if Christ be in you, the body is dead because of sin; but the Spirit is l22110 And if Christ be in you, though the body shall die because of sin, yet the Sp
>ife because of righteousness.>irit is life, because of righteousness.
22211 But if the Spirit of him that raised up Jesus from the dead dwell in you, he 22211 And if the Spirit of him that raised up Jesus from the dead, dwell in you, he
>that raised up Christ from the dead shall also quicken your mortal bodies by his> that raised up Christ from the dead shall also quicken your mortal bodies by hi
> Spirit that dwelleth in you.>s Spirit that dwelleth in you.
22312 Therefore, brethren, we are debtors, not to the flesh, to live after the fles22312 Therefore, brethren, we are debtors, not to the flesh, to live after the fles
>h.>h.
n22413 For if ye live after the flesh, ye shall die: but if ye through the Spirit don22413 For if ye live after the flesh, unto sin, ye shall die; but if ye through the
> mortify the deeds of the body, ye shall live.> Spirit do mortify the deeds of the body, ye shall live unto Christ.
22514 For as many as are led by the Spirit of God, they are the sons of God.22514 For as many as are led by the Spirit of God, they are the sons of God.
22615 For ye have not received the spirit of bondage again to fear; but ye have rec22615 For ye have not received the spirit of bondage again to fear; but ye have rec
>eived the Spirit of adoption, whereby we cry, Abba, Father.>eived the Spirit of adoption, whereby we cry, Abba, Father.
22716 The Spirit itself beareth witness with our spirit, that we are the children o22716 The Spirit itself beareth witness with our spirit, that we are the children o
>f God:>f God:
22817 And if children, then heirs; heirs of God, and joint-heirs with Christ; if so22817 And if children, then heirs; heirs of God, and joint-heirs with Christ; if so
> be that we suffer with him, that we may be also glorified together.> be that we suffer with him, that we may be also glorified together.
n22918 For I reckon that the sufferings of this present time are not worthy to be con22918 For I reckon that the sufferings of this present time are not worthy to be na
>mpared with the glory which shall be revealed in us.>med with the glory which shall be revealed in us.
23019 For the earnest expectation of the creature waiteth for the manifestation of 23019 For the earnest expectation of the creature waiteth for the manifestation of 
>the sons of God.>the sons of God.
n23120 For the creature was made subject to vanity, not willingly, but by reason of n23120 For the creature was made subject to tribulation not willingly, but by reason
>him who hath subjected the same in hope,> of him who hath subjected it in hope;
23221 Because the creature itself also shall be delivered from the bondage of corru23221 Because the creature itself also shall be delivered from the bondage of corru
>ption into the glorious liberty of the children of God.>ption into the glorious liberty of the children of God.
23322 For we know that the whole creation groaneth and travaileth in pain together 23322 For we know that the whole creation groaneth and travaileth in pain together 
>until now.>until now.
23423 And not only they, but ourselves also, which have the firstfruits of the Spir23423 And not only they, but ourselves also, which have the firstfruits of the Spir
>it, even we ourselves groan within ourselves, waiting for the adoption, to wit, >it, even we ourselves groan within ourselves, waiting for the adoption, to wit, 
>the redemption of our body.>the redemption of our body.
23524 For we are saved by hope: but hope that is seen is not hope: for what a man s23524 For we are saved by hope: but hope that is seen is not hope: for what a man s
>eeth, why doth he yet hope for?>eeth, why doth he yet hope for?
n23625 But if we hope for that we see not, then do we with patience wait for it.n23625 But if we hope for that we see not, then with patience we do wait for it.
23726 Likewise the Spirit also helpeth our infirmities: for we know not what we sho23726 Likewise the Spirit also helpeth our infirmities: for we know not what we sho
>uld pray for as we ought: but the Spirit itself maketh intercession for us with >uld pray for as we ought: but the Spirit itself maketh intercession for us with 
>groanings which cannot be uttered.>groanings which cannot be uttered.
23827 And he that searcheth the hearts knoweth what is the mind of the Spirit, beca23827 And he that searcheth the hearts knoweth what is the mind of the Spirit, beca
>use he maketh intercession for the saints according to the will of God.>use he maketh intercession for the saints according to the will of God.
23928 And we know that all things work together for good to them that love God, to 23928 And we know that all things work together for good to them that love God, to 
>them who are the called according to his purpose.>them who are the called according to his purpose.
n24029 For whom he did foreknow, he also did predestinate to be conformed to the iman24029 For him whom he did foreknow, he also did predestinate to be conformed to his
>ge of his Son, that he might be the firstborn among many brethren.> own image, that he might be the firstborn among many brethren.
24130 Moreover whom he did predestinate, them he also called: and whom he called, t24130 Moreover, him whom he did predestinate, him he also called; and him whom he c
>hem he also justified: and whom he justified, them he also glorified.>alled, him he also sanctified; and him whom he sanctified, him he also glorified
 >.
24231 What shall we then say to these things? If God be for us, who can be against 24231 What shall we then say to these things? If God be for us, who can prevail aga
>us?>inst us?
24332 He that spared not his own Son, but delivered him up for us all, how shall he24332 He that spared not his own Son, but delivered him up for us all, how shall he
> not with him also freely give us all things?> not with him also freely give us all things?
24433 Who shall lay any thing to the charge of God's elect? It is God that justifie24433 Who shall lay any thing to the charge of God's elect? It is God that justifie
>th.>th.
24534 Who is he that condemneth? It is Christ that died, yea rather, that is risen 24534 Who is he that condemneth? It is Christ that died, yea rather, that is risen 
>again, who is even at the right hand of God, who also maketh intercession for us>again, who is even at the right hand of God, who also maketh intercession for us
>.>.
24635 Who shall separate us from the love of Christ? shall tribulation, or distress24635 Who shall separate us from the love of Christ? shall tribulation, or distress
>, or persecution, or famine, or nakedness, or peril, or sword?>, or persecution, or famine, or nakedness, or peril, or sword?
24736 As it is written, For thy sake we are killed all the day long; we are account24736 As it is written, For thy sake we are killed all the day long; we are account
>ed as sheep for the slaughter.>ed as sheep for the slaughter.
24837 Nay, in all these things we are more than conquerors through him that loved u24837 Nay, in all these things we are more than conquerors through him that loved u
>s.>s.
24938 For I am persuaded, that neither death, nor life, nor angels, nor principalit24938 For I am persuaded, that neither death, nor life, nor angels, nor principalit
>ies, nor powers, nor things present, nor things to come,>ies, nor powers, nor things present, nor things to come,
25039 Nor height, nor depth, nor any other creature, shall be able to separate us f25039 Nor height, nor depth, nor any other creature, shall be able to separate us f
>rom the love of God, which is in Christ Jesus our Lord.>rom the love of God, which is in Christ Jesus our Lord.
251251
252## Chapter 9252## Chapter 9
253253
2541 I say the truth in Christ, I lie not, my conscience also bearing me witness in2541 I say the truth in Christ, I lie not, my conscience also bearing me witness in
> the Holy Ghost,> the Holy Ghost,
2552 That I have great heaviness and continual sorrow in my heart.2552 That I have great heaviness and continual sorrow in my heart.
n2563 For I could wish that myself were accursed from Christ for my brethren, my kinn256(For once I could have wished that myself were accursed from Christ) for my br
>smen according to the flesh:>ethren, my kinsmen according to the flesh,
2574 Who are Israelites; to whom pertaineth the adoption, and the glory, and the co2574 Who are Israelites; of whom are the adoption, and the glory, and the covenants
>venants, and the giving of the law, and the service of God, and the promises;>, and the giving of the law, and the service of God,
258Whose are the fathers, and of whom as concerning the flesh Christ came, who is258And the promises which are made unto the fathers, and of whom, as concerning t
> over all, God blessed for ever. Amen.>he flesh, Christ was, who is God over all, blessed for ever. Amen.
2596 Not as though the word of God hath taken none effect. For they are not all Isr2596 Not as though the word of God hath taken none effect. For they are not all Isr
>ael, which are of Israel:>ael, which are of Israel:
n2607 Neither, because they are the seed of Abraham, are they all children: but, In n2607 Neither, because they are all children of Abraham, are they the seed; but, In 
>Isaac shall thy seed be called.>Isaac shall thy seed be called.
2618 That is, They which are the children of the flesh, these are not the children 2618 That is, They which are the children of the flesh, these are not the children 
>of God: but the children of the promise are counted for the seed.>of God: but the children of the promise are counted for the seed.
2629 For this is the word of promise, At this time will I come, and Sara shall have2629 For this is the word of promise, At this time will I come, and Sara shall have
> a son.> a son.
n26310 And not only this; but when Rebecca also had conceived by one, even by our fan26310 And not only Sarah; but when Rebecca also had conceived by one, our father Is
>ther Isaac;>aac,
26411 (For the children being not yet born, neither having done any good or evil, t26411 (For the children being not yet born, neither having done any good or evil, t
>hat the purpose of God according to election might stand, not of works, but of h>hat the purpose of God according to election might stand, not of works, but of h
>im that calleth;)>im that calleth;)
26512 It was said unto her, The elder shall serve the younger.26512 It was said unto her, The elder shall serve the younger.
26613 As it is written, Jacob have I loved, but Esau have I hated.26613 As it is written, Jacob have I loved, but Esau have I hated.
26714 What shall we say then? Is there unrighteousness with God? God forbid.26714 What shall we say then? Is there unrighteousness with God? God forbid.
26815 For he saith to Moses, I will have mercy on whom I will have mercy, and I wil26815 For he saith to Moses, I will have mercy on whom I will have mercy, and I wil
>l have compassion on whom I will have compassion.>l have compassion on whom I will have compassion.
26916 So then it is not of him that willeth, nor of him that runneth, but of God th26916 So then it is not of him that willeth, nor of him that runneth, but of God th
>at sheweth mercy.>at sheweth mercy.
27017 For the scripture saith unto Pharaoh, Even for this same purpose have I raise27017 For the scripture saith unto Pharaoh, Even for this same purpose have I raise
>d thee up, that I might shew my power in thee, and that my name might be declare>d thee up, that I might shew my power in thee, and that my name might be declare
>d throughout all the earth.>d throughout all the earth.
27118 Therefore hath he mercy on whom he will have mercy, and whom he will he harde27118 Therefore hath he mercy on whom he will have mercy, and whom he will he harde
>neth.>neth.
27219 Thou wilt say then unto me, Why doth he yet find fault? For who hath resisted27219 Thou wilt say then unto me, Why doth he yet find fault? For who hath resisted
> his will?> his will?
27320 Nay but, O man, who art thou that repliest against God? Shall the thing forme27320 Nay but, O man, who art thou that repliest against God? Shall the thing forme
>d say to him that formed it, Why hast thou made me thus?>d say to him that formed it, Why hast thou made me thus?
27421 Hath not the potter power over the clay, of the same lump to make one vessel 27421 Hath not the potter power over the clay, of the same lump to make one vessel 
>unto honour, and another unto dishonour?>unto honour, and another unto dishonour?
27522 What if God, willing to shew his wrath, and to make his power known, endured 27522 What if God, willing to shew his wrath, and to make his power known, endured 
>with much longsuffering the vessels of wrath fitted to destruction:>with much longsuffering the vessels of wrath fitted to destruction:
n27623 And that he might make known the riches of his glory on the vessels of mercy,n27623 And that he might make known the riches of his glory on the vessels of mercy,
> which he had afore prepared unto glory,> which he had before prepared unto glory,
27724 Even us, whom he hath called, not of the Jews only, but also of the Gentiles?27724 Even us, whom he hath called, not of the Jews only, but also of the Gentiles?
n27825 As he saith also in Osee, I will call them my people, which were not my peopln27825 As he saith also in Hosea, I will call them my people, which were not my peop
>e; and her beloved, which was not beloved.>le, and her beloved, which was not beloved.
27926 And it shall come to pass, that in the place where it was said unto them, Ye 27926 And it shall come to pass, that in the place where it was said unto them, Ye 
>are not my people; there shall they be called the children of the living God.>are not my people; there shall they be called the children of the living God.
28027 Esaias also crieth concerning Israel, Though the number of the children of Is28027 Esaias also crieth concerning Israel, Though the number of the children of Is
>rael be as the sand of the sea, a remnant shall be saved:>rael be as the sand of the sea, a remnant shall be saved:
28128 For he will finish the work, and cut it short in righteousness: because a sho28128 For he will finish the work, and cut it short in righteousness: because a sho
>rt work will the Lord make upon the earth.>rt work will the Lord make upon the earth.
28229 And as Esaias said before, Except the Lord of Sabaoth had left us a seed, we 28229 And as Esaias said before, Except the Lord of Sabaoth had left us a seed, we 
>had been as Sodoma, and been made like unto Gomorrha.>had been as Sodoma, and been made like unto Gomorrha.
28330 What shall we say then? That the Gentiles, which followed not after righteous28330 What shall we say then? That the Gentiles, which followed not after righteous
>ness, have attained to righteousness, even the righteousness which is of faith.>ness, have attained to righteousness, even the righteousness which is of faith.
28431 But Israel, which followed after the law of righteousness, hath not attained 28431 But Israel, which followed after the law of righteousness, hath not attained 
>to the law of righteousness.>to the law of righteousness.
n28532 Wherefore? Because they sought it not by faith, but as it were by the works on28532 Wherefore, they stumbled at that stumblingstone, not by faith, but as it were
>f the law. For they stumbled at that stumblingstone;> by the works of the law,
28633 As it is written, Behold, I lay in Sion a stumblingstone and rock of offence:28633 As it is written, Behold, I lay in Sion a stumblingstone and rock of offence:
> and whosoever believeth on him shall not be ashamed.> and whosoever believeth on him shall not be ashamed.
287287
288## Chapter 10288## Chapter 10
289289
2901 Brethren, my heart's desire and prayer to God for Israel is, that they might b2901 Brethren, my heart's desire and prayer to God for Israel is, that they might b
>e saved.>e saved.
2912 For I bear them record that they have a zeal of God, but not according to know2912 For I bear them record that they have a zeal of God, but not according to know
>ledge.>ledge.
2923 For they being ignorant of God's righteousness, and going about to establish t2923 For they being ignorant of God's righteousness, and going about to establish t
>heir own righteousness, have not submitted themselves unto the righteousness of >heir own righteousness, have not submitted themselves unto the righteousness of 
>God.>God.
2934 For Christ is the end of the law for righteousness to every one that believeth2934 For Christ is the end of the law for righteousness to every one that believeth
>.>.
2945 For Moses describeth the righteousness which is of the law, That the man which2945 For Moses describeth the righteousness which is of the law, That the man which
> doeth those things shall live by them.> doeth those things shall live by them.
2956 But the righteousness which is of faith speaketh on this wise, Say not in thin2956 But the righteousness which is of faith speaketh on this wise, Say not in thin
>e heart, Who shall ascend into heaven? (that is, to bring Christ down from above>e heart, Who shall ascend into heaven? (that is, to bring Christ down from above
>:)>:)
2967 Or, Who shall descend into the deep? (that is, to bring up Christ again from t2967 Or, Who shall descend into the deep? (that is, to bring up Christ again from t
>he dead.)>he dead.)
2978 But what saith it? The word is nigh thee, even in thy mouth, and in thy heart:2978 But what saith it? The word is nigh thee, even in thy mouth, and in thy heart:
> that is, the word of faith, which we preach;> that is, the word of faith, which we preach;
2989 That if thou shalt confess with thy mouth the Lord Jesus, and shalt believe in2989 That if thou shalt confess with thy mouth the Lord Jesus, and shalt believe in
> thine heart that God hath raised him from the dead, thou shalt be saved.> thine heart that God hath raised him from the dead, thou shalt be saved.
29910 For with the heart man believeth unto righteousness; and with the mouth confe29910 For with the heart man believeth unto righteousness; and with the mouth confe
>ssion is made unto salvation.>ssion is made unto salvation.
30011 For the scripture saith, Whosoever believeth on him shall not be ashamed.30011 For the scripture saith, Whosoever believeth on him shall not be ashamed.
30112 For there is no difference between the Jew and the Greek: for the same Lord o30112 For there is no difference between the Jew and the Greek: for the same Lord o
>ver all is rich unto all that call upon him.>ver all is rich unto all that call upon him.
30213 For whosoever shall call upon the name of the Lord shall be saved.30213 For whosoever shall call upon the name of the Lord shall be saved.
30314 How then shall they call on him in whom they have not believed? and how shall30314 How then shall they call on him in whom they have not believed? and how shall
> they believe in him of whom they have not heard? and how shall they hear withou> they believe in him of whom they have not heard? and how shall they hear withou
>t a preacher?>t a preacher?
30415 And how shall they preach, except they be sent? as it is written, How beautif30415 And how shall they preach, except they be sent? as it is written, How beautif
>ul are the feet of them that preach the gospel of peace, and bring glad tidings >ul are the feet of them that preach the gospel of peace, and bring glad tidings 
>of good things!>of good things!
n30516 But they have not all obeyed the gospel. For Esaias saith, Lord, who hath beln
>ieved our report? 
30617 So then faith cometh by hearing, and hearing by the word of God.30516 So then faith cometh by hearing, and hearing by the word of God.
30718 But I say, Have they not heard? Yes verily, their sound went into all the ear30617 But I say, Have they not heard? Yes verily, their sound went into all the ear
>th, and their words unto the ends of the world.>th, and their words unto the ends of the world.
30718 But they have not all obeyed the gospel. For Esaias saith, Lord, who hath bel
 >ieved our report?
30819 But I say, Did not Israel know? First Moses saith, I will provoke you to jeal30819 But I say, Did not Israel know? Now Moses saith, I will provoke you to jealou
>ousy by them that are no people, and by a foolish nation I will anger you.>sy by them that are no people, and by a foolish nation I will anger you.
30920 But Esaias is very bold, and saith, I was found of them that sought me not; I30920 But Esaias is very bold, and saith, I was found of them that sought me not; I
> was made manifest unto them that asked not after me.> was made manifest unto them that asked not after me.
31021 But to Israel he saith, All day long I have stretched forth my hands unto a d31021 But to Israel he saith, All day long I have stretched forth my hands unto a d
>isobedient and gainsaying people.>isobedient and gainsaying people.
311311
312## Chapter 11312## Chapter 11
313313
3141 I say then, Hath God cast away his people? God forbid. For I also am an Israel3141 I say then, Hath God cast away his people? God forbid. For I also am an Israel
>ite, of the seed of Abraham, of the tribe of Benjamin.>ite, of the seed of Abraham, of the tribe of Benjamin.
n3152 God hath not cast away his people which he foreknew. Wot ye not what the scripn3152 God hath not cast away his people which he foreknew. Know ye not what the scri
>ture saith of Elias? how he maketh intercession to God against Israel, saying,>pture saith of Elias? how he maketh complaint to God against Israel, saying,
3163 Lord, they have killed thy prophets, and digged down thine altars; and I am le3163 Lord, they have killed thy prophets, and digged down thine altars; and I am le
>ft alone, and they seek my life.>ft alone, and they seek my life.
3174 But what saith the answer of God unto him? I have reserved to myself seven tho3174 But what saith the answer of God unto him? I have reserved to myself seven tho
>usand men, who have not bowed the knee to the image of Baal.>usand men, who have not bowed the knee to the image of Baal.
3185 Even so then at this present time also there is a remnant according to the ele3185 Even so then at this present time also there is a remnant according to the ele
>ction of grace.>ction of grace.
3196 And if by grace, then is it no more of works: otherwise grace is no more grace3196 And if by grace, then is it no more of works: otherwise grace is no more grace
>. But if it be of works, then is it no more grace: otherwise work is no more wor>. But if it be of works, then is it no more grace: otherwise work is no more wor
>k.>k.
n3207 What then? Israel hath not obtained that which he seeketh for; but the election3207 What then? Israel hath not obtained that which they seek for; but the election
>n hath obtained it, and the rest were blinded> hath obtained it, and the rest were blinded,
3218 (According as it is written, God hath given them the spirit of slumber, eyes t3218 (According as it is written, God hath given them the spirit of slumber, eyes t
>hat they should not see, and ears that they should not hear;) unto this day.>hat they should not see, and ears that they should not hear;) unto this day.
3229 And David saith, Let their table be made a snare, and a trap, and a stumblingb3229 And David saith, Let their table be made a snare, and a trap, and a stumblingb
>lock, and a recompence unto them:>lock, and a recompence unto them:
32310 Let their eyes be darkened, that they may not see, and bow down their back al32310 Let their eyes be darkened, that they may not see, and bow down their back al
>way.>way.
32411 I say then, Have they stumbled that they should fall? God forbid: but rather 32411 I say then, Have they stumbled that they should fall? God forbid: but rather 
>through their fall salvation is come unto the Gentiles, for to provoke them to j>through their fall salvation is come unto the Gentiles, for to provoke them to j
>ealousy.>ealousy.
n32512 Now if the fall of them be the riches of the world, and the diminishing of thn32512 Now if the fall of them is the riches of the world, and the diminishing of th
>em the riches of the Gentiles; how much more their fulness?>em the riches of the Gentiles, how much more their fulness?
32613 For I speak to you Gentiles, inasmuch as I am the apostle of the Gentiles, I 32613 For I speak to you Gentiles, inasmuch as I am the apostle of the Gentiles, I 
>magnify mine office:>magnify mine office:
32714 If by any means I may provoke to emulation them which are my flesh, and might32714 If by any means I may provoke to emulation them which are my flesh, and might
> save some of them.> save some of them.
n32815 For if the casting away of them be the reconciling of the world, what shall tn32815 For if the casting away of them is the reconciling of the world, what shall t
>he receiving of them be, but life from the dead?>he restoring of them be, but life from the dead?
32916 For if the firstfruit be holy, the lump is also holy: and if the root be holy32916 For if the firstfruit is holy, the lump is also holy; and if the root is holy
>, so are the branches.>, so are the branches.
33017 And if some of the branches be broken off, and thou, being a wild olive tree,33017 And if some of the branches be broken off, and thou, being a wild olive tree,
> wert grafted in among them, and with them partakest of the root and fatness of > wast grafted in among them, and with them partakest of the root and fatness of 
>the olive tree;>the olive tree,
33118 Boast not against the branches. But if thou boast, thou bearest not the root,33118 Boast not against the branchesfor thou bearest not the root, but the root t
> but the root thee.>hee.
33219 Thou wilt say then, The branches were broken off, that I might be grafted in.33219 For if thou boast, thou wilt say, The branches were broken off, that we might
 > be grafted in.
33320 Well; because of unbelief they were broken off, and thou standest by faith. B33320 Well; because of unbelief they were broken off, and thou standest by faith. B
>e not highminded, but fear:>e not highminded, but fear:
33421 For if God spared not the natural branches, take heed lest he also spare not 33421 For if God spared not the natural branches, take heed lest he also spare not 
>thee.>thee.
33522 Behold therefore the goodness and severity of God: on them which fell, severi33522 Behold therefore the goodness and severity of God: on them which fell, severi
>ty; but toward thee, goodness, if thou continue in his goodness: otherwise thou >ty; but toward thee, goodness, if thou continue in his goodness: otherwise thou 
>also shalt be cut off.>also shalt be cut off.
33623 And they also, if they abide not still in unbelief, shall be grafted in: for 33623 And they also, if they abide not still in unbelief, shall be grafted in: for 
>God is able to graft them in again.>God is able to graft them in again.
n33724 For if thou wert cut out of the olive tree which is wild by nature, and wert n33724 For if thou wast cut out of the olive tree which is wild by nature, and wast 
>grafted contrary to nature into a good olive tree: how much more shall these, wh>grafted contrary to nature into a good olive tree; how much more shall these, wh
>ich be the natural branches, be grafted into their own olive tree?>ich be the natural branches, be grafted into their own olive tree?
33825 For I would not, brethren, that ye should be ignorant of this mystery, lest y33825 For I would not, brethren, that ye should be ignorant of this mystery, lest y
>e should be wise in your own conceits; that blindness in part is happened to Isr>e should be wise in your own conceits; that blindness in part is happened to Isr
>ael, until the fulness of the Gentiles be come in.>ael, until the fulness of the Gentiles be come in.
n33926 And so all Israel shall be saved: as it is written, There shall come out of Sn33926 And then all Israel shall be saved, as it is written, There shall come out of
>ion the Deliverer, and shall turn away ungodliness from Jacob:> Sion the Deliverer and shall turn away ungodliness from Jacob;
34027 For this is my covenant unto them, when I shall take away their sins.34027 For this is my covenant unto them, when I shall take away their sins.
34128 As concerning the gospel, they are enemies for your sakes: but as touching th34128 As concerning the gospel, they are enemies for your sakes: but as touching th
>e election, they are beloved for the fathers' sakes.>e election, they are beloved for the fathers' sakes.
34229 For the gifts and calling of God are without repentance.34229 For the gifts and calling of God are without repentance.
34330 For as ye in times past have not believed God, yet have now obtained mercy th34330 For as ye in times past have not believed God, yet have now obtained mercy th
>rough their unbelief:>rough their unbelief:
34431 Even so have these also now not believed, that through your mercy they also m34431 Even so have these also now not believed, that through your mercy they also m
>ay obtain mercy.>ay obtain mercy.
34532 For God hath concluded them all in unbelief, that he might have mercy upon al34532 For God hath concluded them all in unbelief, that he might have mercy upon al
>l.>l.
34633 O the depth of the riches both of the wisdom and knowledge of God! how unsear34633 O the depth of the riches both of the wisdom and knowledge of God! how unsear
>chable are his judgments, and his ways past finding out!>chable are his judgments, and his ways past finding out!
34734 For who hath known the mind of the Lord? or who hath been his counsellor?34734 For who hath known the mind of the Lord? or who hath been his counsellor?
34835 Or who hath first given to him, and it shall be recompensed unto him again?34835 Or who hath first given to him, and it shall be recompensed unto him again?
34936 For of him, and through him, and to him, are all things: to whom be glory for34936 For of him, and through him, and to him, are all things: to whom be glory for
> ever. Amen.> ever. Amen.
350350
351## Chapter 12351## Chapter 12
352352
3531 I beseech you therefore, brethren, by the mercies of God, that ye present your3531 I beseech you therefore, brethren, by the mercies of God, that ye present your
> bodies a living sacrifice, holy, acceptable unto God, which is your reasonable > bodies a living sacrifice, holy, acceptable unto God, which is your reasonable 
>service.>service.
n3542 And be not conformed to this world: but be ye transformed by the renewing of yn3542 And be not conformed to this world: but be ye transformed by the renewing of y
>our mind, that ye may prove what is that good, and acceptable, and perfect, will>our mind, that ye may prove what that good, and acceptable, and perfect will of 
> of God.>God is.
3553 For I say, through the grace given unto me, to every man that is among you, no3553 For I say, through the grace given unto me, to every man that is among you, no
>t to think of himself more highly than he ought to think; but to think soberly, >t to think of himself more highly than he ought to think; but to think soberly, 
>according as God hath dealt to every man the measure of faith.>according as God hath dealt to every man the measure of faith.
3564 For as we have many members in one body, and all members have not the same off3564 For as we have many members in one body, and all members have not the same off
>ice:>ice:
3575 So we, being many, are one body in Christ, and every one members one of anothe3575 So we, being many, are one body in Christ, and every one members one of anothe
>r.>r.
3586 Having then gifts differing according to the grace that is given to us, whethe3586 Having then gifts differing according to the grace that is given to us, whethe
>r prophecy, let us prophesy according to the proportion of faith;>r prophecy, let us prophesy according to the proportion of faith;
3597 Or ministry, let us wait on our ministering: or he that teacheth, on teaching;3597 Or ministry, let us wait on our ministering: or he that teacheth, on teaching;
3608 Or he that exhorteth, on exhortation: he that giveth, let him do it with simpl3608 Or he that exhorteth, on exhortation: he that giveth, let him do it with simpl
>icity; he that ruleth, with diligence; he that sheweth mercy, with cheerfulness.>icity; he that ruleth, with diligence; he that sheweth mercy, with cheerfulness.
n3619 Let love be without dissimulation. Abhor that which is evil; cleave to that whn3619 Let love be without dissimulation. Abhor that which is evil, and cleave to tha
>ich is good.>t which is good.
36210 Be kindly affectioned one to another with brotherly love; in honour preferrin36210 Be kindly affectioned one to another with brotherly love; in honour preferrin
>g one another;>g one another;
36311 Not slothful in business; fervent in spirit; serving the Lord;36311 Not slothful in business; fervent in spirit; serving the Lord;
36412 Rejoicing in hope; patient in tribulation; continuing instant in prayer;36412 Rejoicing in hope; patient in tribulation; continuing instant in prayer;
36513 Distributing to the necessity of saints; given to hospitality.36513 Distributing to the necessity of saints; given to hospitality.
36614 Bless them which persecute you: bless, and curse not.36614 Bless them which persecute you: bless, and curse not.
36715 Rejoice with them that do rejoice, and weep with them that weep.36715 Rejoice with them that do rejoice, and weep with them that weep.
36816 Be of the same mind one toward another. Mind not high things, but condescend 36816 Be of the same mind one toward another. Mind not high things, but condescend 
>to men of low estate. Be not wise in your own conceits.>to men of low estate. Be not wise in your own conceits.
36917 Recompense to no man evil for evil. Provide things honest in the sight of all36917 Recompense to no man evil for evil. Provide things honest in the sight of all
> men.> men.
37018 If it be possible, as much as lieth in you, live peaceably with all men.37018 If it be possible, as much as lieth in you, live peaceably with all men.
37119 Dearly beloved, avenge not yourselves, but rather give place unto wrath: for 37119 Dearly beloved, avenge not yourselves, but rather give place unto wrath: for 
>it is written, Vengeance is mine; I will repay, saith the Lord.>it is written, Vengeance is mine; I will repay, saith the Lord.
37220 Therefore if thine enemy hunger, feed him; if he thirst, give him drink: for 37220 Therefore if thine enemy hunger, feed him; if he thirst, give him drink: for 
>in so doing thou shalt heap coals of fire on his head.>in so doing thou shalt heap coals of fire on his head.
37321 Be not overcome of evil, but overcome evil with good.37321 Be not overcome of evil, but overcome evil with good.
374374
375## Chapter 13375## Chapter 13
376376
n3771 Let every soul be subject unto the higher powers. For there is no power but ofn3771 Let every soul be subject unto the higher powers. For there is no power in the
> God: the powers that be are ordained of God.> church but of God: the powers that be are ordained of God.
3782 Whosoever therefore resisteth the power, resisteth the ordinance of God: and t3782 Whosoever therefore resisteth the power, resisteth the ordinance of God: and t
>hey that resist shall receive to themselves damnation.>hey that resist shall receive to themselves punishment.
3793 For rulers are not a terror to good works, but to the evil. Wilt thou then not3793 For rulers are not a terror to good works, but to the evil. Wilt thou then not
> be afraid of the power? do that which is good, and thou shalt have praise of th> be afraid of the power? do that which is good, and thou shalt have praise of th
>e same:>e same:
n3804 For he is the minister of God to thee for good. But if thou do that which is en3804 For he is the minister of God to thee for good. But if thou do that which is e
>vil, be afraid; for he beareth not the sword in vain: for he is the minister of >vil, be afraid; for he beareth not the rod in vain: for he is the minister of Go
>God, a revenger to execute wrath upon him that doeth evil.>d, a revenger to execute wrath upon him that doeth evil.
3815 Wherefore ye must needs be subject, not only for wrath, but also for conscienc3815 Wherefore ye must needs be subject, not only for wrath, but also for conscienc
>e sake.>e sake.
n3826 For for this cause pay ye tribute also: for they are God's ministers, attendinn3826 For for this cause pay ye your consecrations also unto them: for they are God'
>g continually upon this very thing.>s ministers, attending continually upon this very thing.
3837 Render therefore to all their dues: tribute to whom tribute is due; custom to 3837 But first, render to all their dues, according to custom, tribute to whom trib
>whom custom; fear to whom fear; honour to whom honour.>ute, custom to whom custom, that your consecrations may be done in fear of him t
 >o whom fear belongs, and in honour of him to whom honour belongs.
384Owe no man any thing, but to love one another: for he that loveth another hath384Therefore, owe no man any thing, but to love one another: for he that loveth a
> fulfilled the law.>nother hath fulfilled the law.
3859 For this, Thou shalt not commit adultery, Thou shalt not kill, Thou shalt not 3859 For this, Thou shalt not commit adultery, Thou shalt not kill, Thou shalt not 
>steal, Thou shalt not bear false witness, Thou shalt not covet; and if there be >steal, Thou shalt not bear false witness, Thou shalt not covet; and if there be 
>any other commandment, it is briefly comprehended in this saying, namely, Thou s>any other commandment, it is briefly comprehended in this saying, namely, Thou s
>halt love thy neighbour as thyself.>halt love thy neighbour as thyself.
38610 Love worketh no ill to his neighbour: therefore love is the fulfilling of the38610 Love worketh no ill to his neighbour: therefore love is the fulfilling of the
> law.> law.
38711 And that, knowing the time, that now it is high time to awake out of sleep: f38711 And that, knowing the time, that now it is high time to awake out of sleep: f
>or now is our salvation nearer than when we believed.>or now is our salvation nearer than when we believed.
38812 The night is far spent, the day is at hand: let us therefore cast off the wor38812 The night is far spent, the day is at hand: let us therefore cast off the wor
>ks of darkness, and let us put on the armour of light.>ks of darkness, and let us put on the armour of light.
38913 Let us walk honestly, as in the day; not in rioting and drunkenness, not in c38913 Let us walk honestly, as in the day; not in rioting and drunkenness, not in c
>hambering and wantonness, not in strife and envying.>hambering and wantonness, not in strife and envying.
n39014 But put ye on the Lord Jesus Christ, and make not provision for the flesh, ton39014 But put ye on the Lord Jesus Christ, and make not provision for the flesh, to
> fulfil the lusts thereof.> gratify the lusts thereof.
391391
392## Chapter 14392## Chapter 14
393393
3941 Him that is weak in the faith receive ye, but not to doubtful disputations.3941 Him that is weak in the faith receive ye, but not to doubtful disputations.
3952 For one believeth that he may eat all things: another, who is weak, eateth her3952 For one believeth that he may eat all things: another, who is weak, eateth her
>bs.>bs.
3963 Let not him that eateth despise him that eateth not; and let not him which eat3963 Let not him that eateth despise him that eateth not; and let not him which eat
>eth not judge him that eateth: for God hath received him.>eth not judge him that eateth: for God hath received him.
3974 Who art thou that judgest another man's servant? to his own master he standeth3974 Who art thou that judgest another man's servant? to his own master he standeth
> or falleth. Yea, he shall be holden up: for God is able to make him stand.> or falleth. Yea, he shall be holden up: for God is able to make him stand.
3985 One man esteemeth one day above another: another esteemeth every day alike. Le3985 One man esteemeth one day above another: another esteemeth every day alike. Le
>t every man be fully persuaded in his own mind.>t every man be fully persuaded in his own mind.
3996 He that regardeth the day, regardeth it unto the Lord; and he that regardeth n3996 He that regardeth the day, regardeth it unto the Lord; and he that regardeth n
>ot the day, to the Lord he doth not regard it. He that eateth, eateth to the Lor>ot the day, to the Lord he doth not regard it. He that eateth, eateth to the Lor
>d, for he giveth God thanks; and he that eateth not, to the Lord he eateth not, >d, for he giveth God thanks; and he that eateth not, to the Lord he eateth not, 
>and giveth God thanks.>and giveth God thanks.
4007 For none of us liveth to himself, and no man dieth to himself.4007 For none of us liveth to himself, and no man dieth to himself.
4018 For whether we live, we live unto the Lord; and whether we die, we die unto th4018 For whether we live, we live unto the Lord; and whether we die, we die unto th
>e Lord: whether we live therefore, or die, we are the Lord's.>e Lord: whether we live therefore, or die, we are the Lord's.
4029 For to this end Christ both died, and rose, and revived, that he might be Lord4029 For to this end Christ both died, and rose, and revived, that he might be Lord
> both of the dead and living.> both of the dead and living.
40310 But why dost thou judge thy brother? or why dost thou set at nought thy broth40310 But why dost thou judge thy brother? or why dost thou set at nought thy broth
>er? for we shall all stand before the judgment seat of Christ.>er? for we shall all stand before the judgment seat of Christ.
n40411 For it is written, As I live, saith the Lord, every knee shall bow to me, andn40411 For I live, saith the Lord, as it is written: And every knee shall bow to me,
> every tongue shall confess to God.> and every tongue shall swear to God.
40512 So then every one of us shall give account of himself to God.40512 So then every one of us shall give account of himself to God.
40613 Let us not therefore judge one another any more: but judge this rather, that 40613 Let us not therefore judge one another any more: but judge this rather, that 
>no man put a stumblingblock or an occasion to fall in his brother's way.>no man put a stumblingblock or an occasion to fall in his brother's way.
40714 I know, and am persuaded by the Lord Jesus, that there is nothing unclean of 40714 I know, and am persuaded by the Lord Jesus, that there is nothing unclean of 
>itself: but to him that esteemeth any thing to be unclean, to him it is unclean.>itself: but to him that esteemeth any thing to be unclean, to him it is unclean.
n40815 But if thy brother be grieved with thy meat, now walkest thou not charitably.n40815 But if thy brother be grieved with thy meat, thou walkest not charitably if t
> Destroy not him with thy meat, for whom Christ died.>hou eatestTherefore, destroy not him with thy meat, for whom Christ died.
40916 Let not then your good be evil spoken of:40916 Let not then your good be evil spoken of:
41017 For the kingdom of God is not meat and drink; but righteousness, and peace, a41017 For the kingdom of God is not meat and drink; but righteousness, and peace, a
>nd joy in the Holy Ghost.>nd joy in the Holy Ghost.
41118 For he that in these things serveth Christ is acceptable to God, and approved41118 For he that in these things serveth Christ is acceptable to God, and approved
> of men.> of men.
41219 Let us therefore follow after the things which make for peace, and things whe41219 Let us therefore follow after the things which make for peace, and things whe
>rewith one may edify another.>rewith one may edify another.
41320 For meat destroy not the work of God. All things indeed are pure; but it is e41320 For meat destroy not the work of God. All things indeed are pure; but it is e
>vil for that man who eateth with offence.>vil for that man who eateth with offence.
41421 It is good neither to eat flesh, nor to drink wine, nor any thing whereby thy41421 It is good neither to eat flesh, nor to drink wine, nor any thing whereby thy
> brother stumbleth, or is offended, or is made weak.> brother stumbleth, or is offended, or is made weak.
41522 Hast thou faith? have it to thyself before God. Happy is he that condemneth n41522 Hast thou faith? have it to thyself before God. Happy is he that condemneth n
>ot himself in that thing which he alloweth.>ot himself in that thing which he alloweth.
n41623 And he that doubteth is damned if he eat, because he eateth not of faith: forn41623 And he that doubteth is condemned if he eat, because it is not of faith; for 
> whatsoever is not of faith is sin.>whatsoever is not of faith is sin.
417417
418## Chapter 15418## Chapter 15
419419
4201 We then that are strong ought to bear the infirmities of the weak, and not to 4201 We then that are strong ought to bear the infirmities of the weak, and not to 
>please ourselves.>please ourselves.
4212 Let every one of us please his neighbour for his good to edification.4212 Let every one of us please his neighbour for his good to edification.
4223 For even Christ pleased not himself; but, as it is written, The reproaches of 4223 For even Christ pleased not himself; but, as it is written, The reproaches of 
>them that reproached thee fell on me.>them that reproached thee fell on me.
4234 For whatsoever things were written aforetime were written for our learning, th4234 For whatsoever things were written aforetime were written for our learning, th
>at we through patience and comfort of the scriptures might have hope.>at we through patience and comfort of the scriptures might have hope.
n4245 Now the God of patience and consolation grant you to be likeminded one toward n4245 Now the God of patience and consolation grant you to be likeminded one toward 
>another according to Christ Jesus:>another according as was Christ Jesus:
4256 That ye may with one mind and one mouth glorify God, even the Father of our Lo4256 That ye may with one mind and one mouth glorify God, even the Father of our Lo
>rd Jesus Christ.>rd Jesus Christ.
4267 Wherefore receive ye one another, as Christ also received us to the glory of G4267 Wherefore receive ye one another, as Christ also received us to the glory of G
>od.>od.
4278 Now I say that Jesus Christ was a minister of the circumcision for the truth o4278 Now I say that Jesus Christ was a minister of the circumcision for the truth o
>f God, to confirm the promises made unto the fathers:>f God, to confirm the promises made unto the fathers:
4289 And that the Gentiles might glorify God for his mercy; as it is written, For t4289 And that the Gentiles might glorify God for his mercy; as it is written, For t
>his cause I will confess to thee among the Gentiles, and sing unto thy name.>his cause I will confess to thee among the Gentiles, and sing unto thy name.
42910 And again he saith, Rejoice, ye Gentiles, with his people.42910 And again he saith, Rejoice, ye Gentiles, with his people.
43011 And again, Praise the Lord, all ye Gentiles; and laud him, all ye people.43011 And again, Praise the Lord, all ye Gentiles; and laud him, all ye people.
43112 And again, Esaias saith, There shall be a root of Jesse, and he that shall ri43112 And again, Esaias saith, There shall be a root of Jesse, and he that shall ri
>se to reign over the Gentiles; in him shall the Gentiles trust.>se to reign over the Gentiles; in him shall the Gentiles trust.
43213 Now the God of hope fill you with all joy and peace in believing, that ye may43213 Now the God of hope fill you with all joy and peace in believing, that ye may
> abound in hope, through the power of the Holy Ghost.> abound in hope, through the power of the Holy Ghost.
43314 And I myself also am persuaded of you, my brethren, that ye also are full of 43314 And I myself also am persuaded of you, my brethren, that ye also are full of 
>goodness, filled with all knowledge, able also to admonish one another.>goodness, filled with all knowledge, able also to admonish one another.
43415 Nevertheless, brethren, I have written the more boldly unto you in some sort,43415 Nevertheless, brethren, I have written the more boldly unto you in some sort,
> as putting you in mind, because of the grace that is given to me of God,> as putting you in mind, because of the grace that is given to me of God,
43516 That I should be the minister of Jesus Christ to the Gentiles, ministering th43516 That I should be the minister of Jesus Christ to the Gentiles, ministering th
>e gospel of God, that the offering up of the Gentiles might be acceptable, being>e gospel of God, that the offering up of the Gentiles might be acceptable, being
> sanctified by the Holy Ghost.> sanctified by the Holy Ghost.
43617 I have therefore whereof I may glory through Jesus Christ in those things whi43617 I have therefore whereof I may glory through Jesus Christ in those things whi
>ch pertain to God.>ch pertain to God.
43718 For I will not dare to speak of any of those things which Christ hath not wro43718 For I will not dare to speak of any of those things which Christ hath not wro
>ught by me, to make the Gentiles obedient, by word and deed,>ught by me, to make the Gentiles obedient, by word and deed,
43819 Through mighty signs and wonders, by the power of the Spirit of God; so that 43819 Through mighty signs and wonders, by the power of the Spirit of God; so that 
>from Jerusalem, and round about unto Illyricum, I have fully preached the gospel>from Jerusalem, and round about unto Illyricum, I have fully preached the gospel
> of Christ.> of Christ.
43920 Yea, so have I strived to preach the gospel, not where Christ was named, lest43920 Yea, so have I strived to preach the gospel, not where Christ was named, lest
> I should build upon another man's foundation:> I should build upon another man's foundation:
44021 But as it is written, To whom he was not spoken of, they shall see: and they 44021 But as it is written, To whom he was not spoken of, they shall see: and they 
>that have not heard shall understand.>that have not heard shall understand.
44122 For which cause also I have been much hindered from coming to you.44122 For which cause also I have been much hindered from coming to you.
44223 But now having no more place in these parts, and having a great desire these 44223 But now having no more place in these parts, and having a great desire these 
>many years to come unto you;>many years to come unto you;
n44324 Whensoever I take my journey into Spain, I will come to you: for I trust to sn44324 Whensoever I take my journey into Spain, I will come to you: for I trust to s
>ee you in my journey, and to be brought on my way thitherward by you, if first I>ee you in my journey, and to be brought on my way thitherward by you, if first I
> be somewhat filled with your company.> be somewhat filled through your prayers.
44425 But now I go unto Jerusalem to minister unto the saints.44425 But now I go unto Jerusalem to minister unto the saints.
44526 For it hath pleased them of Macedonia and Achaia to make a certain contributi44526 For it hath pleased them of Macedonia and Achaia to make a certain contributi
>on for the poor saints which are at Jerusalem.>on for the poor saints which are at Jerusalem.
44627 It hath pleased them verily; and their debtors they are. For if the Gentiles 44627 It hath pleased them verily; and their debtors they are. For if the Gentiles 
>have been made partakers of their spiritual things, their duty is also to minist>have been made partakers of their spiritual things, their duty is also to minist
>er unto them in carnal things.>er unto them in carnal things.
44728 When therefore I have performed this, and have sealed to them this fruit, I w44728 When therefore I have performed this, and have sealed to them this fruit, I w
>ill come by you into Spain.>ill come by you into Spain.
44829 And I am sure that, when I come unto you, I shall come in the fulness of the 44829 And I am sure that, when I come unto you, I shall come in the fulness of the 
>blessing of the gospel of Christ.>blessing of the gospel of Christ.
44930 Now I beseech you, brethren, for the Lord Jesus Christ's sake, and for the lo44930 Now I beseech you, brethren, for the Lord Jesus Christ's sake, and for the lo
>ve of the Spirit, that ye strive together with me in your prayers to God for me;>ve of the Spirit, that ye strive together with me in your prayers to God for me;
45031 That I may be delivered from them that do not believe in Judaea; and that my 45031 That I may be delivered from them that do not believe in Judaea; and that my 
>service which I have for Jerusalem may be accepted of the saints;>service which I have for Jerusalem may be accepted of the saints;
45132 That I may come unto you with joy by the will of God, and may with you be ref45132 That I may come unto you with joy by the will of God, and may with you be ref
>reshed.>reshed.
45233 Now the God of peace be with you all. Amen.45233 Now the God of peace be with you all. Amen.
453453
454## Chapter 16454## Chapter 16
455455
4561 I commend unto you Phebe our sister, which is a servant of the church which is4561 I commend unto you Phebe our sister, which is a servant of the church which is
> at Cenchrea:> at Cenchrea:
4572 That ye receive her in the Lord, as becometh saints, and that ye assist her in4572 That ye receive her in the Lord, as becometh saints, and that ye assist her in
> whatsoever business she hath need of you: for she hath been a succourer of many> whatsoever business she hath need of you: for she hath been a succourer of many
>, and of myself also.>, and of myself also.
4583 Greet Priscilla and Aquila my helpers in Christ Jesus:4583 Greet Priscilla and Aquila my helpers in Christ Jesus:
4594 Who have for my life laid down their own necks: unto whom not only I give than4594 Who have for my life laid down their own necks: unto whom not only I give than
>ks, but also all the churches of the Gentiles.>ks, but also all the churches of the Gentiles.
4605 Likewise greet the church that is in their house. Salute my wellbeloved Epaene4605 Likewise greet the church that is in their house. Salute my wellbeloved Epaene
>tus, who is the firstfruits of Achaia unto Christ.>tus, who is the firstfruits of Achaia unto Christ.
4616 Greet Mary, who bestowed much labour on us.4616 Greet Mary, who bestowed much labour on us.
4627 Salute Andronicus and Junia, my kinsmen, and my fellowprisoners, who are of no4627 Salute Andronicus and Junia, my kinsmen, and my fellowprisoners, who are of no
>te among the apostles, who also were in Christ before me.>te among the apostles, who also were in Christ before me.
4638 Greet Amplias my beloved in the Lord.4638 Greet Amplias my beloved in the Lord.
4649 Salute Urbane, our helper in Christ, and Stachys my beloved.4649 Salute Urbane, our helper in Christ, and Stachys my beloved.
n46510 Salute Apelles approved in Christ. Salute them which are of Aristobulus' housn46510 Salute Apelles, approved in Christ. Salute them which are of Aristobulus' chu
>ehold.>rch.
46611 Salute Herodion my kinsman. Greet them that be of the household of Narcissus,46611 Salute Herodion, my kinsman. Greet them that be of the church of Narcissus, w
> which are in the Lord.>hich are in the Lord.
46712 Salute Tryphena and Tryphosa, who labour in the Lord. Salute the beloved Pers46712 Salute Tryphena and Tryphosa, who labour in the Lord. Salute the beloved Pers
>is, which laboured much in the Lord.>is, which laboured much in the Lord.
46813 Salute Rufus chosen in the Lord, and his mother and mine.46813 Salute Rufus chosen in the Lord, and his mother and mine.
46914 Salute Asyncritus, Phlegon, Hermas, Patrobas, Hermes, and the brethren which 46914 Salute Asyncritus, Phlegon, Hermas, Patrobas, Hermes, and the brethren which 
>are with them.>are with them.
47015 Salute Philologus, and Julia, Nereus, and his sister, and Olympas, and all th47015 Salute Philologus, and Julia, Nereus, and his sister, and Olympas, and all th
>e saints which are with them.>e saints which are with them.
n47116 Salute one another with an holy kiss. The churches of Christ salute you.n47116 Salute one another with an holy salutation. The churches of Christ salute you
 >.
47217 Now I beseech you, brethren, mark them which cause divisions and offences con47217 Now I beseech you, brethren, mark them which cause divisions and offences con
>trary to the doctrine which ye have learned; and avoid them.>trary to the doctrine which ye have learned; and avoid them.
47318 For they that are such serve not our Lord Jesus Christ, but their own belly; 47318 For they that are such serve not our Lord Jesus Christ, but their own belly; 
>and by good words and fair speeches deceive the hearts of the simple.>and by good words and fair speeches deceive the hearts of the simple.
47419 For your obedience is come abroad unto all men. I am glad therefore on your b47419 For your obedience is come abroad unto all men. I am glad therefore on your b
>ehalf: but yet I would have you wise unto that which is good, and simple concern>ehalf: but yet I would have you wise unto that which is good, and simple concern
>ing evil.>ing evil.
47520 And the God of peace shall bruise Satan under your feet shortly. The grace of47520 And the God of peace shall bruise Satan under your feet shortly. The grace of
> our Lord Jesus Christ be with you. Amen.> our Lord Jesus Christ be with you. Amen.
47621 Timotheus my workfellow, and Lucius, and Jason, and Sosipater, my kinsmen, sa47621 Timotheus my workfellow, and Lucius, and Jason, and Sosipater, my kinsmen, sa
>lute you.>lute you.
47722 I Tertius, who wrote this epistle, salute you in the Lord.47722 I Tertius, who wrote this epistle, salute you in the Lord.
47823 Gaius mine host, and of the whole church, saluteth you. Erastus the chamberla47823 Gaius mine host, and of the whole church, saluteth you. Erastus the chamberla
>in of the city saluteth you, and Quartus a brother.>in of the city saluteth you, and Quartus a brother.
47924 The grace of our Lord Jesus Christ be with you all. Amen.47924 The grace of our Lord Jesus Christ be with you all. Amen.
t48025 Now to him that is of power to stablish you according to my gospel, and the pt48025 Now to him that is of power to stablish you according to the gospel and the p
>reaching of Jesus Christ, according to the revelation of the mystery, which was >reaching of Jesus Christ, according to the revelation of the mystery, which was 
>kept secret since the world began,>kept secret since the world began,
48126 But now is made manifest, and by the scriptures of the prophets, according to48126 But now is made manifest, and by the scriptures of the prophets, according to
> the commandment of the everlasting God, made known to all nations for the obedi> the commandment of the everlasting God, made known to all nations for the obedi
>ence of faith:>ence of faith:
48227 To God only wise, be glory through Jesus Christ for ever. Amen.48227 To God only wise, be glory through Jesus Christ for ever. Amen.
483483
484484
Legends
Colors
 Added 
Changed
Deleted
Links
(f)irst change
(n)ext change
(t)op