Back

kjv/james.md
jst/james.md
f1# The General Epistle of Jamesf1# The General Epistle of James
22
3## Chapter 13## Chapter 1
44
51 James, a servant of God and of the Lord Jesus Christ, to the twelve tribes whi51 James, a servant of God and of the Lord Jesus Christ, to the twelve tribes whi
>ch are scattered abroad, greeting.>ch are scattered abroad, greeting.
n62 My brethren, count it all joy when ye fall into divers temptations;n62 My brethren, count it all joy when ye fall into many afflictions;
73 Knowing this, that the trying of your faith worketh patience.73 Knowing this, that the trying of your faith worketh patience.
n84 But let patience have her perfect work, that ye may be perfect and entire, wann84 But let patience have its perfect work, that ye may be perfect and entire, wan
>ting nothing.>ting nothing.
95 If any of you lack wisdom, let him ask of God, that giveth to all men liberall95 If any of you lack wisdom, let him ask of God, that giveth to all men liberall
>y, and upbraideth not; and it shall be given him.>y, and upbraideth not; and it shall be given him.
106 But let him ask in faith, nothing wavering. For he that wavereth is like a wav106 But let him ask in faith, nothing wavering. For he that wavereth is like a wav
>e of the sea driven with the wind and tossed.>e of the sea driven with the wind and tossed.
117 For let not that man think that he shall receive any thing of the Lord.117 For let not that man think that he shall receive any thing of the Lord.
128 A double minded man is unstable in all his ways.128 A double minded man is unstable in all his ways.
139 Let the brother of low degree rejoice in that he is exalted:139 Let the brother of low degree rejoice in that he is exalted:
1410 But the rich, in that he is made low: because as the flower of the grass he s1410 But the rich, in that he is made low: because as the flower of the grass he s
>hall pass away.>hall pass away.
1511 For the sun is no sooner risen with a burning heat, but it withereth the gras1511 For the sun is no sooner risen with a burning heat, but it withereth the gras
>s, and the flower thereof falleth, and the grace of the fashion of it perisheth:>s, and the flower thereof falleth, and the grace of the fashion of it perisheth:
> so also shall the rich man fade away in his ways.> so also shall the rich man fade away in his ways.
n1612 Blessed is the man that endureth temptation: for when he is tried, he shall rn1612 Blessed is the man that resisteth temptation: for when he is tried, he shall 
>eceive the crown of life, which the Lord hath promised to them that love him.>receive the crown of life, which the Lord hath promised to them that love him.
1713 Let no man say when he is tempted, I am tempted of God: for God cannot be tem1713 Let no man say when he is tempted, I am tempted of God: for God cannot be tem
>pted with evil, neither tempteth he any man:>pted with evil, neither tempteth he any man:
1814 But every man is tempted, when he is drawn away of his own lust, and enticed.1814 But every man is tempted, when he is drawn away of his own lust, and enticed.
1915 Then when lust hath conceived, it bringeth forth sin: and sin, when it is fin1915 Then when lust hath conceived, it bringeth forth sin: and sin, when it is fin
>ished, bringeth forth death.>ished, bringeth forth death.
2016 Do not err, my beloved brethren.2016 Do not err, my beloved brethren.
2117 Every good gift and every perfect gift is from above, and cometh down from th2117 Every good gift and every perfect gift is from above, and cometh down from th
>e Father of lights, with whom is no variableness, neither shadow of turning.>e Father of lights, with whom is no variableness, neither shadow of turning.
2218 Of his own will begat he us with the word of truth, that we should be a kind 2218 Of his own will begat he us with the word of truth, that we should be a kind 
>of firstfruits of his creatures.>of firstfruits of his creatures.
2319 Wherefore, my beloved brethren, let every man be swift to hear, slow to speak2319 Wherefore, my beloved brethren, let every man be swift to hear, slow to speak
>, slow to wrath:>, slow to wrath:
2420 For the wrath of man worketh not the righteousness of God.2420 For the wrath of man worketh not the righteousness of God.
n2521 Wherefore lay apart all filthiness and superfluity of naughtiness, and receivn2521 Wherefore lay aside all filthiness and superfluity of naughtiness, and receiv
>e with meekness the engrafted word, which is able to save your souls.>e with meekness the engrafted word, which is able to save your souls.
2622 But be ye doers of the word, and not hearers only, deceiving your own selves.2622 But be ye doers of the word, and not hearers only, deceiving your own selves.
2723 For if any be a hearer of the word, and not a doer, he is like unto a man beh2723 For if any be a hearer of the word, and not a doer, he is like unto a man beh
>olding his natural face in a glass:>olding his natural face in a glass:
2824 For he beholdeth himself, and goeth his way, and straightway forgetteth what 2824 For he beholdeth himself, and goeth his way, and straightway forgetteth what 
>manner of man he was.>manner of man he was.
2925 But whoso looketh into the perfect law of liberty, and continueth therein, he2925 But whoso looketh into the perfect law of liberty, and continueth therein, he
> being not a forgetful hearer, but a doer of the work, this man shall be blessed> being not a forgetful hearer, but a doer of the work, this man shall be blessed
> in his deed.> in his deed.
3026 If any man among you seem to be religious, and bridleth not his tongue, but d3026 If any man among you seem to be religious, and bridleth not his tongue, but d
>eceiveth his own heart, this man's religion is vain.>eceiveth his own heart, this man's religion is vain.
n3127 Pure religion and undefiled before God and the Father is this, To visit the fn3127 Pure religion and undefiled before God and the Father is this, To visit the f
>atherless and widows in their affliction, and to keep himself unspotted from the>atherless and widows in their affliction, and to keep himself unspotted from the
> world.> vices of the world.
3232
33## Chapter 233## Chapter 2
3434
n351 My brethren, have not the faith of our Lord Jesus Christ, the Lord of glory, wn351 My brethren, ye cannot have the faith of our Lord Jesus Christ, the Lord of gl
>ith respect of persons.>ory, and yet have respect to persons.
36For if there come unto your assembly a man with a gold ring, in goodly apparel36Now if there come unto your assembly a man with a gold ring, in goodly apparel
>, and there come in also a poor man in vile raiment;>, and there come in also a poor man in vile raiment;
373 And ye have respect to him that weareth the gay clothing, and say unto him, Si373 And ye have respect to him that weareth the gay clothing, and say unto him, Si
>t thou here in a good place; and say to the poor, Stand thou there, or sit here >t thou here in a good place; and say to the poor, Stand thou there, or sit here 
>under my footstool:>under my footstool:
n384 Are ye not then partial in yourselves, and are become judges of evil thoughts?n384 Are ye not then in yourselves partial judges, and become evil in your thoughts
 >?
395 Hearken, my beloved brethren, Hath not God chosen the poor of this world rich 395 Hearken, my beloved brethren, Hath not God chosen the poor of this world rich 
>in faith, and heirs of the kingdom which he hath promised to them that love him?>in faith, and heirs of the kingdom which he hath promised to them that love him?
406 But ye have despised the poor. Do not rich men oppress you, and draw you befor406 But ye have despised the poor. Do not rich men oppress you, and draw you befor
>e the judgment seats?>e the judgment seats?
417 Do not they blaspheme that worthy name by the which ye are called?417 Do not they blaspheme that worthy name by the which ye are called?
428 If ye fulfil the royal law according to the scripture, Thou shalt love thy nei428 If ye fulfil the royal law according to the scripture, Thou shalt love thy nei
>ghbour as thyself, ye do well:>ghbour as thyself, ye do well:
439 But if ye have respect to persons, ye commit sin, and are convinced of the law439 But if ye have respect to persons, ye commit sin, and are convinced of the law
> as transgressors.> as transgressors.
n4410 For whosoever shall keep the whole law, and yet offend in one point, he is gun4410 For whosoever shall, save in one point, keep the whole law, he is guilty of a
>ilty of all.>ll.
4511 For he that said, Do not commit adultery, said also, Do not kill. Now if thou4511 For he that said, Do not commit adultery, said also, Do not kill. Now if thou
> commit no adultery, yet if thou kill, thou art become a transgressor of the law> commit no adultery, yet if thou kill, thou art become a transgressor of the law
>.>.
4612 So speak ye, and so do, as they that shall be judged by the law of liberty.4612 So speak ye, and so do, as they that shall be judged by the law of liberty.
4713 For he shall have judgment without mercy, that hath shewed no mercy; and merc4713 For he shall have judgment without mercy, that hath shewed no mercy; and merc
>y rejoiceth against judgment.>y rejoiceth against judgment.
n4814 What doth it profit, my brethren, though a man say he hath faith, and have non4814 What profit is it, my brethren, for a man to say he hath faith, and hath not 
>t works? can faith save him?>works? can faith save him?
4915 If a brother or sister be naked, and destitute of daily food,4915 Yea, a man may say, I will shew thee I have faith without works; but I say, S
 >hew me thy faith without works, and I will shew thee my faith by my works.
5016 And one of you say unto them, Depart in peace, be ye warmed and filled; notwi5016 For if a brother or sister be naked and destitute, and one of you say, Depart
>thstanding ye give them not those things which are needful to the body; what dot> in peace, be warmed and filled; notwithstanding he give not those things which 
>h it profit?>are needful for the body; what profit is your faith unto such?
5117 Even so faith, if it hath not works, is dead, being alone.5117 Even so, faith, if it have not works, is dead, being alone.
5218 Yea, a man may say, Thou hast faith, and I have works: shew me thy faith with
>out thy works, and I will shew thee my faith by my works. 
5319 Thou believest that there is one God; thou doest well: the devils also believ
>e, and tremble. 
5420 But wilt thou know, O vain man, that faith without works is dead?5218 Therefore, wilt thou know, O vain man, that faith without works is dead and c
 >annot save you?
5319 Thou believest there is one God; thou doest well: the devils also believe, an
 >d tremble; thou hast made thyself like unto them, not being justified.
5521 Was not Abraham our father justified by works, when he had offered Isaac his 5420 Was not Abraham our father justified by works, when he had offered Isaac his 
>son upon the altar?>son upon the altar?
5622 Seest thou how faith wrought with his works, and by works was faith made perf5521 Seest thou how works wrought with his faith, and by works was faith made perf
>ect?>ect?
5723 And the scripture was fulfilled which saith, Abraham believed God, and it was5622 And the scripture was fulfilled which saith, Abraham believed God, and it was
> imputed unto him for righteousness: and he was called the Friend of God.> imputed unto him for righteousness: and he was called the Friend of God.
5824 Ye see then how that by works a man is justified, and not by faith only.5723 Ye see then that by works a man is justified, and not by faith only.
5925 Likewise also was not Rahab the harlot justified by works, when she had recei5824 Likewise also Rahab the harlot was justified by works, when she had received 
>ved the messengers, and had sent them out another way?>the messengers, and sent them out another way.
6026 For as the body without the spirit is dead, so faith without works is dead al5925 For as the body without the spirit is dead, so faith without works is dead.
>so. 
6160
62## Chapter 361## Chapter 3
6362
t641 My brethren, be not many masters, knowing that we shall receive the greater cot631 My brethren, strive not for the mastery, knowing that in so doing we shall rec
>ndemnation.>eive the greater condemnation.
652 For in many things we offend all. If any man offend not in word, the same is a642 For in many things we offend all. If any man offend not in word, the same is a
> perfect man, and able also to bridle the whole body.> perfect man, and able also to bridle the whole body.
663 Behold, we put bits in the horses' mouths, that they may obey us; and we turn 653 Behold, we put bits in the horses' mouths, that they may obey us; and we turn 
>about their whole body.>about their whole body.
674 Behold also the ships, which though they be so great, and are driven of fierce664 Behold also the ships, which though they be so great, and are driven of fierce
> winds, yet are they turned about with a very small helm, whithersoever the gove> winds, yet are they turned about with a very small helm, whithersoever the gove
>rnor listeth.>rnor listeth.
685 Even so the tongue is a little member, and boasteth great things. Behold, how 675 Even so the tongue is a little member, and boasteth great things. Behold, how 
>great a matter a little fire kindleth!>great a matter a little fire kindleth!
696 And the tongue is a fire, a world of iniquity: so is the tongue among our memb686 And the tongue is a fire, a world of iniquity: so is the tongue among our memb
>ers, that it defileth the whole body, and setteth on fire the course of nature; >ers, that it defileth the whole body, and setteth on fire the course of nature; 
>and it is set on fire of hell.>and it is set on fire of hell.
707 For every kind of beasts, and of birds, and of serpents, and of things in the 697 For every kind of beasts, and of birds, and of serpents, and of things in the 
>sea, is tamed, and hath been tamed of mankind:>sea, is tamed, and hath been tamed of mankind:
718 But the tongue can no man tame; it is an unruly evil, full of deadly poison.708 But the tongue can no man tame; it is an unruly evil, full of deadly poison.
729 Therewith bless we God, even the Father; and therewith curse we men, which are719 Therewith bless we God, even the Father; and therewith curse we men, which are
> made after the similitude of God.> made after the similitude of God.
7310 Out of the same mouth proceedeth blessing and cursing. My brethren, these thi7210 Out of the same mouth proceedeth blessing and cursing. My brethren, these thi
>ngs ought not so to be.>ngs ought not so to be.
7411 Doth a fountain send forth at the same place sweet water and bitter?7311 Doth a fountain send forth at the same place sweet water and bitter?
7512 Can the fig tree, my brethren, bear olive berries? either a vine, figs? so ca7412 Can the fig tree, my brethren, bear olive berries? either a vine, figs? so ca
>n no fountain both yield salt water and fresh.>n no fountain both yield salt water and fresh.
7613 Who is a wise man and endued with knowledge among you? let him shew out of a 7513 Who is a wise man and endued with knowledge among you? let him shew out of a 
>good conversation his works with meekness of wisdom.>good conversation his works with meekness of wisdom.
7714 But if ye have bitter envying and strife in your hearts, glory not, and lie n7614 But if ye have bitter envying and strife in your hearts, glory not, and lie n
>ot against the truth.>ot against the truth.
7815 This wisdom descendeth not from above, but is earthly, sensual, devilish.7715 This wisdom descendeth not from above, but is earthly, sensual, devilish.
7916 For where envying and strife is, there is confusion and every evil work.7816 For where envying and strife is, there is confusion and every evil work.
8017 But the wisdom that is from above is first pure, then peaceable, gentle, and 7917 But the wisdom that is from above is first pure, then peaceable, gentle, and 
>easy to be entreated, full of mercy and good fruits, without partiality, and wit>easy to be entreated, full of mercy and good fruits, without partiality, and wit
>hout hypocrisy.>hout hypocrisy.
8118 And the fruit of righteousness is sown in peace of them that make peace.8018 And the fruit of righteousness is sown in peace of them that make peace.
8281
83## Chapter 482## Chapter 4
8483
851 From whence come wars and fightings among you? come they not hence, even of yo841 From whence come wars and fightings among you? come they not hence, even of yo
>ur lusts that war in your members?>ur lusts that war in your members?
862 Ye lust, and have not: ye kill, and desire to have, and cannot obtain: ye figh852 Ye lust, and have not: ye kill, and desire to have, and cannot obtain: ye figh
>t and war, yet ye have not, because ye ask not.>t and war, yet ye have not, because ye ask not.
873 Ye ask, and receive not, because ye ask amiss, that ye may consume it upon you863 Ye ask, and receive not, because ye ask amiss, that ye may consume it upon you
>r lusts.>r lusts.
884 Ye adulterers and adulteresses, know ye not that the friendship of the world i874 Ye adulterers and adulteresses, know ye not that the friendship of the world i
>s enmity with God? whosoever therefore will be a friend of the world is the enem>s enmity with God? whosoever therefore will be a friend of the world is the enem
>y of God.>y of God.
895 Do ye think that the scripture saith in vain, The spirit that dwelleth in us l885 Do ye think that the scripture saith in vain, The spirit that dwelleth in us l
>usteth to envy?>usteth to envy?
906 But he giveth more grace. Wherefore he saith, God resisteth the proud, but giv896 But he giveth more grace. Wherefore he saith, God resisteth the proud, but giv
>eth grace unto the humble.>eth grace unto the humble.
917 Submit yourselves therefore to God. Resist the devil, and he will flee from yo907 Submit yourselves therefore to God. Resist the devil, and he will flee from yo
>u.>u.
928 Draw nigh to God, and he will draw nigh to you. Cleanse your hands, ye sinners918 Draw nigh to God, and he will draw nigh to you. Cleanse your hands, ye sinners
>; and purify your hearts, ye double minded.>; and purify your hearts, ye double minded.
939 Be afflicted, and mourn, and weep: let your laughter be turned to mourning, an929 Be afflicted, and mourn, and weep: let your laughter be turned to mourning, an
>d your joy to heaviness.>d your joy to heaviness.
9410 Humble yourselves in the sight of the Lord, and he shall lift you up.9310 Humble yourselves in the sight of the Lord, and he shall lift you up.
9511 Speak not evil one of another, brethren. He that speaketh evil of his brother9411 Speak not evil one of another, brethren. He that speaketh evil of his brother
>, and judgeth his brother, speaketh evil of the law, and judgeth the law: but if>, and judgeth his brother, speaketh evil of the law, and judgeth the law: but if
> thou judge the law, thou art not a doer of the law, but a judge.> thou judge the law, thou art not a doer of the law, but a judge.
9612 There is one lawgiver, who is able to save and to destroy: who art thou that 9512 There is one lawgiver, who is able to save and to destroy: who art thou that 
>judgest another?>judgest another?
9713 Go to now, ye that say, To day or to morrow we will go into such a city, and 9613 Go to now, ye that say, To day or to morrow we will go into such a city, and 
>continue there a year, and buy and sell, and get gain:>continue there a year, and buy and sell, and get gain:
9814 Whereas ye know not what shall be on the morrow. For what is your life? It is9714 Whereas ye know not what shall be on the morrow. For what is your life? It is
> even a vapour, that appeareth for a little time, and then vanisheth away.> even a vapour, that appeareth for a little time, and then vanisheth away.
9915 For that ye ought to say, If the Lord will, we shall live, and do this, or th9815 For that ye ought to say, If the Lord will, we shall live, and do this, or th
>at.>at.
10016 But now ye rejoice in your boastings: all such rejoicing is evil.9916 But now ye rejoice in your boastings: all such rejoicing is evil.
10117 Therefore to him that knoweth to do good, and doeth it not, to him it is sin.10017 Therefore to him that knoweth to do good, and doeth it not, to him it is sin.
102101
103## Chapter 5102## Chapter 5
104103
1051 Go to now, ye rich men, weep and howl for your miseries that shall come upon y1041 Go to now, ye rich men, weep and howl for your miseries that shall come upon y
>ou.>ou.
1062 Your riches are corrupted, and your garments are motheaten.1052 Your riches are corrupted, and your garments are motheaten.
1073 Your gold and silver is cankered; and the rust of them shall be a witness agai1063 Your gold and silver is cankered; and the rust of them shall be a witness agai
>nst you, and shall eat your flesh as it were fire. Ye have heaped treasure toget>nst you, and shall eat your flesh as it were fire. Ye have heaped treasure toget
>her for the last days.>her for the last days.
1084 Behold, the hire of the labourers who have reaped down your fields, which is o1074 Behold, the hire of the labourers who have reaped down your fields, which is o
>f you kept back by fraud, crieth: and the cries of them which have reaped are en>f you kept back by fraud, crieth: and the cries of them which have reaped are en
>tered into the ears of the Lord of sabaoth.>tered into the ears of the Lord of sabaoth.
1095 Ye have lived in pleasure on the earth, and been wanton; ye have nourished you1085 Ye have lived in pleasure on the earth, and been wanton; ye have nourished you
>r hearts, as in a day of slaughter.>r hearts, as in a day of slaughter.
1106 Ye have condemned and killed the just; and he doth not resist you.1096 Ye have condemned and killed the just; and he doth not resist you.
1117 Be patient therefore, brethren, unto the coming of the Lord. Behold, the husba1107 Be patient therefore, brethren, unto the coming of the Lord. Behold, the husba
>ndman waiteth for the precious fruit of the earth, and hath long patience for it>ndman waiteth for the precious fruit of the earth, and hath long patience for it
>, until he receive the early and latter rain.>, until he receive the early and latter rain.
1128 Be ye also patient; stablish your hearts: for the coming of the Lord draweth n1118 Be ye also patient; stablish your hearts: for the coming of the Lord draweth n
>igh.>igh.
1139 Grudge not one against another, brethren, lest ye be condemned: behold, the ju1129 Grudge not one against another, brethren, lest ye be condemned: behold, the ju
>dge standeth before the door.>dge standeth before the door.
11410 Take, my brethren, the prophets, who have spoken in the name of the Lord, for11310 Take, my brethren, the prophets, who have spoken in the name of the Lord, for
> an example of suffering affliction, and of patience.> an example of suffering affliction, and of patience.
11511 Behold, we count them happy which endure. Ye have heard of the patience of Jo11411 Behold, we count them happy which endure. Ye have heard of the patience of Jo
>b, and have seen the end of the Lord; that the Lord is very pitiful, and of tend>b, and have seen the end of the Lord; that the Lord is very pitiful, and of tend
>er mercy.>er mercy.
11612 But above all things, my brethren, swear not, neither by heaven, neither by t11512 But above all things, my brethren, swear not, neither by heaven, neither by t
>he earth, neither by any other oath: but let your yea be yea; and your nay, nay;>he earth, neither by any other oath: but let your yea be yea; and your nay, nay;
> lest ye fall into condemnation.> lest ye fall into condemnation.
11713 Is any among you afflicted? let him pray. Is any merry? let him sing psalms.11613 Is any among you afflicted? let him pray. Is any merry? let him sing psalms.
11814 Is any sick among you? let him call for the elders of the church; and let the11714 Is any sick among you? let him call for the elders of the church; and let the
>m pray over him, anointing him with oil in the name of the Lord:>m pray over him, anointing him with oil in the name of the Lord:
11915 And the prayer of faith shall save the sick, and the Lord shall raise him up;11815 And the prayer of faith shall save the sick, and the Lord shall raise him up;
> and if he have committed sins, they shall be forgiven him.> and if he have committed sins, they shall be forgiven him.
12016 Confess your faults one to another, and pray one for another, that ye may be 11916 Confess your faults one to another, and pray one for another, that ye may be 
>healed. The effectual fervent prayer of a righteous man availeth much.>healed. The effectual fervent prayer of a righteous man availeth much.
12117 Elias was a man subject to like passions as we are, and he prayed earnestly t12017 Elias was a man subject to like passions as we are, and he prayed earnestly t
>hat it might not rain: and it rained not on the earth by the space of three year>hat it might not rain: and it rained not on the earth by the space of three year
>s and six months.>s and six months.
12218 And he prayed again, and the heaven gave rain, and the earth brought forth he12118 And he prayed again, and the heaven gave rain, and the earth brought forth he
>r fruit.>r fruit.
12319 Brethren, if any of you do err from the truth, and one convert him;12219 Brethren, if any of you do err from the truth, and one convert him;
12420 Let him know, that he which converteth the sinner from the error of his way s12320 Let him know, that he which converteth the sinner from the error of his way s
>hall save a soul from death, and shall hide a multitude of sins.>hall save a soul from death, and shall hide a multitude of sins.
125124
126125
Legends
Colors
 Added 
Changed
Deleted
Links
(f)irst change
(n)ext change
(t)op