Back

kjv/eccl.md
jst/eccl.md
f1# Ecclesiastes Or, The Preacherf1# Ecclesiastes Or, The Preacher
22
3## Chapter 13## Chapter 1
44
51 The words of the Preacher, the son of David, king in Jerusalem.51 The words of the Preacher, the son of David, king in Jerusalem.
62 Vanity of vanities, saith the Preacher, vanity of vanities; all is vanity.62 Vanity of vanities, saith the Preacher, vanity of vanities; all is vanity.
73 What profit hath a man of all his labour which he taketh under the sun?73 What profit hath a man of all his labour which he taketh under the sun?
84 One generation passeth away, and another generation cometh: but the earth abid84 One generation passeth away, and another generation cometh: but the earth abid
>eth for ever.>eth for ever.
95 The sun also ariseth, and the sun goeth down, and hasteth to his place where h95 The sun also ariseth, and the sun goeth down, and hasteth to his place where h
>e arose.>e arose.
106 The wind goeth toward the south, and turneth about unto the north; it whirleth106 The wind goeth toward the south, and turneth about unto the north; it whirleth
> about continually, and the wind returneth again according to his circuits.> about continually, and the wind returneth again according to his circuits.
117 All the rivers run into the sea; yet the sea is not full; unto the place from 117 All the rivers run into the sea; yet the sea is not full; unto the place from 
>whence the rivers come, thither they return again.>whence the rivers come, thither they return again.
128 All things are full of labour; man cannot utter it: the eye is not satisfied w128 All things are full of labour; man cannot utter it: the eye is not satisfied w
>ith seeing, nor the ear filled with hearing.>ith seeing, nor the ear filled with hearing.
139 The thing that hath been, it is that which shall be; and that which is done is139 The thing that hath been, it is that which shall be; and that which is done is
> that which shall be done: and there is no new thing under the sun.> that which shall be done: and there is no new thing under the sun.
1410 Is there any thing whereof it may be said, See, this is new? it hath been alr1410 Is there any thing whereof it may be said, See, this is new? it hath been alr
>eady of old time, which was before us.>eady of old time, which was before us.
1511 There is no remembrance of former things; neither shall there be any remembra1511 There is no remembrance of former things; neither shall there be any remembra
>nce of things that are to come with those that shall come after.>nce of things that are to come with those that shall come after.
1612 I the Preacher was king over Israel in Jerusalem.1612 I the Preacher was king over Israel in Jerusalem.
1713 And I gave my heart to seek and search out by wisdom concerning all things th1713 And I gave my heart to seek and search out by wisdom concerning all things th
>at are done under heaven: this sore travail hath God given to the sons of man to>at are done under heaven: this sore travail hath God given to the sons of man to
> be exercised therewith.> be exercised therewith.
1814 I have seen all the works that are done under the sun; and, behold, all is va1814 I have seen all the works that are done under the sun; and, behold, all is va
>nity and vexation of spirit.>nity and vexation of spirit.
1915 That which is crooked cannot be made straight: and that which is wanting cann1915 That which is crooked cannot be made straight: and that which is wanting cann
>ot be numbered.>ot be numbered.
2016 I communed with mine own heart, saying, Lo, I am come to great estate, and ha2016 I communed with mine own heart, saying, Lo, I am come to great estate, and ha
>ve gotten more wisdom than all they that have been before me in Jerusalem: yea, >ve gotten more wisdom than all they that have been before me in Jerusalem: yea, 
>my heart had great experience of wisdom and knowledge.>my heart had great experience of wisdom and knowledge.
2117 And I gave my heart to know wisdom, and to know madness and folly: I perceive2117 And I gave my heart to know wisdom, and to know madness and folly: I perceive
>d that this also is vexation of spirit.>d that this also is vexation of spirit.
2218 For in much wisdom is much grief: and he that increaseth knowledge increaseth2218 For in much wisdom is much grief: and he that increaseth knowledge increaseth
> sorrow.> sorrow.
2323
24## Chapter 224## Chapter 2
2525
261 I said in mine heart, Go to now, I will prove thee with mirth, therefore enjoy261 I said in mine heart, Go to now, I will prove thee with mirth, therefore enjoy
> pleasure: and, behold, this also is vanity.> pleasure: and, behold, this also is vanity.
272 I said of laughter, It is mad: and of mirth, What doeth it?272 I said of laughter, It is mad: and of mirth, What doeth it?
283 I sought in mine heart to give myself unto wine, yet acquainting mine heart wi283 I sought in mine heart to give myself unto wine, yet acquainting mine heart wi
>th wisdom; and to lay hold on folly, till I might see what was that good for the>th wisdom; and to lay hold on folly, till I might see what was that good for the
> sons of men, which they should do under the heaven all the days of their life.> sons of men, which they should do under the heaven all the days of their life.
294 I made me great works; I builded me houses; I planted me vineyards:294 I made me great works; I builded me houses; I planted me vineyards:
305 I made me gardens and orchards, and I planted trees in them of all kind of fru305 I made me gardens and orchards, and I planted trees in them of all kind of fru
>its:>its:
316 I made me pools of water, to water therewith the wood that bringeth forth tree316 I made me pools of water, to water therewith the wood that bringeth forth tree
>s:>s:
327 I got me servants and maidens, and had servants born in my house; also I had g327 I got me servants and maidens, and had servants born in my house; also I had g
>reat possessions of great and small cattle above all that were in Jerusalem befo>reat possessions of great and small cattle above all that were in Jerusalem befo
>re me:>re me:
338 I gathered me also silver and gold, and the peculiar treasure of kings and of 338 I gathered me also silver and gold, and the peculiar treasure of kings and of 
>the provinces: I gat me men singers and women singers, and the delights of the s>the provinces: I gat me men singers and women singers, and the delights of the s
>ons of men, as musical instruments, and that of all sorts.>ons of men, as musical instruments, and that of all sorts.
349 So I was great, and increased more than all that were before me in Jerusalem: 349 So I was great, and increased more than all that were before me in Jerusalem: 
>also my wisdom remained with me.>also my wisdom remained with me.
3510 And whatsoever mine eyes desired I kept not from them, I withheld not my hear3510 And whatsoever mine eyes desired I kept not from them, I withheld not my hear
>t from any joy; for my heart rejoiced in all my labour: and this was my portion >t from any joy; for my heart rejoiced in all my labour: and this was my portion 
>of all my labour.>of all my labour.
3611 Then I looked on all the works that my hands had wrought, and on the labour t3611 Then I looked on all the works that my hands had wrought, and on the labour t
>hat I had laboured to do: and, behold, all was vanity and vexation of spirit, an>hat I had laboured to do: and, behold, all was vanity and vexation of spirit, an
>d there was no profit under the sun.>d there was no profit under the sun.
3712 And I turned myself to behold wisdom, and madness, and folly: for what can th3712 And I turned myself to behold wisdom, and madness, and folly: for what can th
>e man do that cometh after the king? even that which hath been already done.>e man do that cometh after the king? even that which hath been already done.
3813 Then I saw that wisdom excelleth folly, as far as light excelleth darkness.3813 Then I saw that wisdom excelleth folly, as far as light excelleth darkness.
3914 The wise man's eyes are in his head; but the fool walketh in darkness: and I 3914 The wise man's eyes are in his head; but the fool walketh in darkness: and I 
>myself perceived also that one event happeneth to them all.>myself perceived also that one event happeneth to them all.
4015 Then said I in my heart, As it happeneth to the fool, so it happeneth even to4015 Then said I in my heart, As it happeneth to the fool, so it happeneth even to
> me; and why was I then more wise? Then I said in my heart, that this also is va> me; and why was I then more wise? Then I said in my heart, that this also is va
>nity.>nity.
4116 For there is no remembrance of the wise more than of the fool for ever; seein4116 For there is no remembrance of the wise more than of the fool for ever; seein
>g that which now is in the days to come shall all be forgotten. And how dieth th>g that which now is in the days to come shall all be forgotten. And how dieth th
>e wise man? as the fool.>e wise man? as the fool.
4217 Therefore I hated life; because the work that is wrought under the sun is gri4217 Therefore I hated life; because the work that is wrought under the sun is gri
>evous unto me: for all is vanity and vexation of spirit.>evous unto me: for all is vanity and vexation of spirit.
4318 Yea, I hated all my labour which I had taken under the sun: because I should 4318 Yea, I hated all my labour which I had taken under the sun: because I should 
>leave it unto the man that shall be after me.>leave it unto the man that shall be after me.
4419 And who knoweth whether he shall be a wise man or a fool? yet shall he have r4419 And who knoweth whether he shall be a wise man or a fool? yet shall he have r
>ule over all my labour wherein I have laboured, and wherein I have shewed myself>ule over all my labour wherein I have laboured, and wherein I have shewed myself
> wise under the sun. This is also vanity.> wise under the sun. This is also vanity.
4520 Therefore I went about to cause my heart to despair of all the labour which I4520 Therefore I went about to cause my heart to despair of all the labour which I
> took under the sun.> took under the sun.
4621 For there is a man whose labour is in wisdom, and in knowledge, and in equity4621 For there is a man whose labour is in wisdom, and in knowledge, and in equity
>; yet to a man that hath not laboured therein shall he leave it for his portion.>; yet to a man that hath not laboured therein shall he leave it for his portion.
> This also is vanity and a great evil.> This also is vanity and a great evil.
4722 For what hath man of all his labour, and of the vexation of his heart, wherei4722 For what hath man of all his labour, and of the vexation of his heart, wherei
>n he hath laboured under the sun?>n he hath laboured under the sun?
4823 For all his days are sorrows, and his travail grief; yea, his heart taketh no4823 For all his days are sorrows, and his travail grief; yea, his heart taketh no
>t rest in the night. This is also vanity.>t rest in the night. This is also vanity.
4924 There is nothing better for a man, than that he should eat and drink, and tha4924 There is nothing better for a man, than that he should eat and drink, and tha
>t he should make his soul enjoy good in his labour. This also I saw, that it was>t he should make his soul enjoy good in his labour. This also I saw, that it was
> from the hand of God.> from the hand of God.
5025 For who can eat, or who else can hasten hereunto, more than I?5025 For who can eat, or who else can hasten hereunto, more than I?
5126 For God giveth to a man that is good in his sight wisdom, and knowledge, and 5126 For God giveth to a man that is good in his sight wisdom, and knowledge, and 
>joy: but to the sinner he giveth travail, to gather and to heap up, that he may >joy: but to the sinner he giveth travail, to gather and to heap up, that he may 
>give to him that is good before God. This also is vanity and vexation of spirit.>give to him that is good before God. This also is vanity and vexation of spirit.
5252
53## Chapter 353## Chapter 3
5454
n551 To every thing there is a season, and a time to every purpose under the heavenn551 To every thing there is a season, and a time to every purpose under heaven:
>: 
562 A time to be born, and a time to die; a time to plant, and a time to pluck up 562 A time to be born, and a time to die; a time to plant, and a time to pluck up 
>that which is planted;>that which is planted;
573 A time to kill, and a time to heal; a time to break down, and a time to build 573 A time to kill, and a time to heal; a time to break down, and a time to build 
>up;>up;
584 A time to weep, and a time to laugh; a time to mourn, and a time to dance;584 A time to weep, and a time to laugh; a time to mourn, and a time to dance;
595 A time to cast away stones, and a time to gather stones together; a time to em595 A time to cast away stones, and a time to gather stones together; a time to em
>brace, and a time to refrain from embracing;>brace, and a time to refrain from embracing;
606 A time to get, and a time to lose; a time to keep, and a time to cast away;606 A time to get, and a time to lose; a time to keep, and a time to cast away;
617 A time to rend, and a time to sew; a time to keep silence, and a time to speak617 A time to rend, and a time to sew; a time to keep silence, and a time to speak
>;>;
628 A time to love, and a time to hate; a time of war, and a time of peace.628 A time to love, and a time to hate; a time of war, and a time of peace.
639 What profit hath he that worketh in that wherein he laboureth?639 What profit hath he that worketh in that wherein he laboureth?
6410 I have seen the travail, which God hath given to the sons of men to be exerci6410 I have seen the travail, which God hath given to the sons of men to be exerci
>sed in it.>sed in it.
6511 He hath made every thing beautiful in his time: also he hath set the world in6511 He hath made every thing beautiful in his time: also he hath set the world in
> their heart, so that no man can find out the work that God maketh from the begi> their heart, so that no man can find out the work that God maketh from the begi
>nning to the end.>nning to the end.
6612 I know that there is no good in them, but for a man to rejoice, and to do goo6612 I know that there is no good in them, but for a man to rejoice, and to do goo
>d in his life.>d in his life.
6713 And also that every man should eat and drink, and enjoy the good of all his l6713 And also that every man should eat and drink, and enjoy the good of all his l
>abour, it is the gift of God.>abour, it is the gift of God.
6814 I know that, whatsoever God doeth, it shall be for ever: nothing can be put t6814 I know that, whatsoever God doeth, it shall be for ever: nothing can be put t
>o it, nor any thing taken from it: and God doeth it, that men should fear before>o it, nor any thing taken from it: and God doeth it, that men should fear before
> him.> him.
6915 That which hath been is now; and that which is to be hath already been; and G6915 That which hath been is now; and that which is to be hath already been; and G
>od requireth that which is past.>od requireth that which is past.
7016 And moreover I saw under the sun the place of judgment, that wickedness was t7016 And moreover I saw under the sun the place of judgment, that wickedness was t
>here; and the place of righteousness, that iniquity was there.>here; and the place of righteousness, that iniquity was there.
7117 I said in mine heart, God shall judge the righteous and the wicked: for there7117 I said in mine heart, God shall judge the righteous and the wicked: for there
> is a time there for every purpose and for every work.> is a time there for every purpose and for every work.
n7218 I said in mine heart concerning the estate of the sons of men, that God mightn7218 I said in mine heart, concerning the estates of the sons of men, that God mig
> manifest them, and that they might see that they themselves are beasts.>ht manifest them and that they might see that they themselves are beasts.
7319 For that which befalleth the sons of men befalleth beasts; even one thing bef7319 For that which befalleth the sons of men befalleth beasts; even one thing bef
>alleth them: as the one dieth, so dieth the other; yea, they have all one breath>alleth them: as the one dieth, so dieth the other; yea, they have all one breath
>; so that a man hath no preeminence above a beast: for all is vanity.>; so that a man hath no preeminence above a beast: for all is vanity.
7420 All go unto one place; all are of the dust, and all turn to dust again.7420 All go unto one place; all are of the dust, and all turn to dust again.
7521 Who knoweth the spirit of man that goeth upward, and the spirit of the beast 7521 Who knoweth the spirit of man that goeth upward, and the spirit of the beast 
>that goeth downward to the earth?>that goeth downward to the earth?
7622 Wherefore I perceive that there is nothing better, than that a man should rej7622 Wherefore I perceive that there is nothing better, than that a man should rej
>oice in his own works; for that is his portion: for who shall bring him to see w>oice in his own works; for that is his portion: for who shall bring him to see w
>hat shall be after him?>hat shall be after him?
7777
78## Chapter 478## Chapter 4
7979
801 So I returned, and considered all the oppressions that are done under the sun:801 So I returned, and considered all the oppressions that are done under the sun:
> and behold the tears of such as were oppressed, and they had no comforter; and > and behold the tears of such as were oppressed, and they had no comforter; and 
>on the side of their oppressors there was power; but they had no comforter.>on the side of their oppressors there was power; but they had no comforter.
812 Wherefore I praised the dead which are already dead more than the living which812 Wherefore I praised the dead which are already dead more than the living which
> are yet alive.> are yet alive.
823 Yea, better is he than both they, which hath not yet been, who hath not seen t823 Yea, better is he than both they, which hath not yet been, who hath not seen t
>he evil work that is done under the sun.>he evil work that is done under the sun.
834 Again, I considered all travail, and every right work, that for this a man is 834 Again, I considered all travail, and every right work, that for this a man is 
>envied of his neighbour. This is also vanity and vexation of spirit.>envied of his neighbour. This is also vanity and vexation of spirit.
845 The fool foldeth his hands together, and eateth his own flesh.845 The fool foldeth his hands together, and eateth his own flesh.
n856 Better is an handful with quietness, than both the hands full with travail andn856 Better is a handful with quietness than both the hands full with travail and v
> vexation of spirit.>exation of spirit.
867 Then I returned, and I saw vanity under the sun.867 Then I returned, and I saw vanity under the sun.
878 There is one alone, and there is not a second; yea, he hath neither child nor 878 There is one alone, and there is not a second; yea, he hath neither child nor 
>brother: yet is there no end of all his labour; neither is his eye satisfied wit>brother: yet is there no end of all his labour; neither is his eye satisfied wit
>h riches; neither saith he, For whom do I labour, and bereave my soul of good? T>h riches; neither saith he, For whom do I labour, and bereave my soul of good? T
>his is also vanity, yea, it is a sore travail.>his is also vanity, yea, it is a sore travail.
889 Two are better than one; because they have a good reward for their labour.889 Two are better than one; because they have a good reward for their labour.
8910 For if they fall, the one will lift up his fellow: but woe to him that is alo8910 For if they fall, the one will lift up his fellow: but woe to him that is alo
>ne when he falleth; for he hath not another to help him up.>ne when he falleth; for he hath not another to help him up.
9011 Again, if two lie together, then they have heat: but how can one be warm alon9011 Again, if two lie together, then they have heat: but how can one be warm alon
>e?>e?
9112 And if one prevail against him, two shall withstand him; and a threefold cord9112 And if one prevail against him, two shall withstand him; and a threefold cord
> is not quickly broken.> is not quickly broken.
9213 Better is a poor and a wise child than an old and foolish king, who will no m9213 Better is a poor and a wise child than an old and foolish king, who will no m
>ore be admonished.>ore be admonished.
9314 For out of prison he cometh to reign; whereas also he that is born in his kin9314 For out of prison he cometh to reign; whereas also he that is born in his kin
>gdom becometh poor.>gdom becometh poor.
9415 I considered all the living which walk under the sun, with the second child t9415 I considered all the living which walk under the sun, with the second child t
>hat shall stand up in his stead.>hat shall stand up in his stead.
9516 There is no end of all the people, even of all that have been before them: th9516 There is no end of all the people, even of all that have been before them: th
>ey also that come after shall not rejoice in him. Surely this also is vanity and>ey also that come after shall not rejoice in him. Surely this also is vanity and
> vexation of spirit.> vexation of spirit.
9696
97## Chapter 597## Chapter 5
9898
991 Keep thy foot when thou goest to the house of God, and be more ready to hear, 991 Keep thy foot when thou goest to the house of God, and be more ready to hear, 
>than to give the sacrifice of fools: for they consider not that they do evil.>than to give the sacrifice of fools: for they consider not that they do evil.
1002 Be not rash with thy mouth, and let not thine heart be hasty to utter any thin1002 Be not rash with thy mouth, and let not thine heart be hasty to utter any thin
>g before God: for God is in heaven, and thou upon earth: therefore let thy words>g before God: for God is in heaven, and thou upon earth: therefore let thy words
> be few.> be few.
1013 For a dream cometh through the multitude of business; and a fool's voice is kn1013 For a dream cometh through the multitude of business; and a fool's voice is kn
>own by multitude of words.>own by multitude of words.
1024 When thou vowest a vow unto God, defer not to pay it; for he hath no pleasure 1024 When thou vowest a vow unto God, defer not to pay it; for he hath no pleasure 
>in fools: pay that which thou hast vowed.>in fools: pay that which thou hast vowed.
1035 Better is it that thou shouldest not vow, than that thou shouldest vow and not1035 Better is it that thou shouldest not vow, than that thou shouldest vow and not
> pay.> pay.
1046 Suffer not thy mouth to cause thy flesh to sin; neither say thou before the an1046 Suffer not thy mouth to cause thy flesh to sin; neither say thou before the an
>gel, that it was an error: wherefore should God be angry at thy voice, and destr>gel, that it was an error: wherefore should God be angry at thy voice, and destr
>oy the work of thine hands?>oy the work of thine hands?
1057 For in the multitude of dreams and many words there are also divers vanities: 1057 For in the multitude of dreams and many words there are also divers vanities: 
>but fear thou God.>but fear thou God.
1068 If thou seest the oppression of the poor, and violent perverting of judgment a1068 If thou seest the oppression of the poor, and violent perverting of judgment a
>nd justice in a province, marvel not at the matter: for he that is higher than t>nd justice in a province, marvel not at the matter: for he that is higher than t
>he highest regardeth; and there be higher than they.>he highest regardeth; and there be higher than they.
1079 Moreover the profit of the earth is for all: the king himself is served by the1079 Moreover the profit of the earth is for all: the king himself is served by the
> field.> field.
10810 He that loveth silver shall not be satisfied with silver; nor he that loveth 10810 He that loveth silver shall not be satisfied with silver; nor he that loveth 
>abundance with increase: this is also vanity.>abundance with increase: this is also vanity.
10911 When goods increase, they are increased that eat them: and what good is there10911 When goods increase, they are increased that eat them: and what good is there
> to the owners thereof, saving the beholding of them with their eyes?> to the owners thereof, saving the beholding of them with their eyes?
11012 The sleep of a labouring man is sweet, whether he eat little or much: but the11012 The sleep of a labouring man is sweet, whether he eat little or much: but the
> abundance of the rich will not suffer him to sleep.> abundance of the rich will not suffer him to sleep.
11113 There is a sore evil which I have seen under the sun, namely, riches kept for11113 There is a sore evil which I have seen under the sun, namely, riches kept for
> the owners thereof to their hurt.> the owners thereof to their hurt.
11214 But those riches perish by evil travail: and he begetteth a son, and there is11214 But those riches perish by evil travail: and he begetteth a son, and there is
> nothing in his hand.> nothing in his hand.
11315 As he came forth of his mother's womb, naked shall he return to go as he came11315 As he came forth of his mother's womb, naked shall he return to go as he came
>, and shall take nothing of his labour, which he may carry away in his hand.>, and shall take nothing of his labour, which he may carry away in his hand.
11416 And this also is a sore evil, that in all points as he came, so shall he go: 11416 And this also is a sore evil, that in all points as he came, so shall he go: 
>and what profit hath he that hath laboured for the wind?>and what profit hath he that hath laboured for the wind?
11517 All his days also he eateth in darkness, and he hath much sorrow and wrath wi11517 All his days also he eateth in darkness, and he hath much sorrow and wrath wi
>th his sickness.>th his sickness.
11618 Behold that which I have seen: it is good and comely for one to eat and to dr11618 Behold that which I have seen: it is good and comely for one to eat and to dr
>ink, and to enjoy the good of all his labour that he taketh under the sun all th>ink, and to enjoy the good of all his labour that he taketh under the sun all th
>e days of his life, which God giveth him: for it is his portion.>e days of his life, which God giveth him: for it is his portion.
11719 Every man also to whom God hath given riches and wealth, and hath given him p11719 Every man also to whom God hath given riches and wealth, and hath given him p
>ower to eat thereof, and to take his portion, and to rejoice in his labour; this>ower to eat thereof, and to take his portion, and to rejoice in his labour; this
> is the gift of God.> is the gift of God.
11820 For he shall not much remember the days of his life; because God answereth hi11820 For he shall not much remember the days of his life; because God answereth hi
>m in the joy of his heart.>m in the joy of his heart.
119119
120## Chapter 6120## Chapter 6
121121
1221 There is an evil which I have seen under the sun, and it is common among men:1221 There is an evil which I have seen under the sun, and it is common among men:
1232 A man to whom God hath given riches, wealth, and honour, so that he wanteth no1232 A man to whom God hath given riches, wealth, and honour, so that he wanteth no
>thing for his soul of all that he desireth, yet God giveth him not power to eat >thing for his soul of all that he desireth, yet God giveth him not power to eat 
>thereof, but a stranger eateth it: this is vanity, and it is an evil disease.>thereof, but a stranger eateth it: this is vanity, and it is an evil disease.
1243 If a man beget an hundred children, and live many years, so that the days of h1243 If a man beget an hundred children, and live many years, so that the days of h
>is years be many, and his soul be not filled with good, and also that he have no>is years be many, and his soul be not filled with good, and also that he have no
> burial; I say, that an untimely birth is better than he.> burial; I say, that an untimely birth is better than he.
1254 For he cometh in with vanity, and departeth in darkness, and his name shall be1254 For he cometh in with vanity, and departeth in darkness, and his name shall be
> covered with darkness.> covered with darkness.
1265 Moreover he hath not seen the sun, nor known any thing: this hath more rest th1265 Moreover he hath not seen the sun, nor known any thing: this hath more rest th
>an the other.>an the other.
1276 Yea, though he live a thousand years twice told, yet hath he seen no good: do 1276 Yea, though he live a thousand years twice told, yet hath he seen no good: do 
>not all go to one place?>not all go to one place?
1287 All the labour of man is for his mouth, and yet the appetite is not filled.1287 All the labour of man is for his mouth, and yet the appetite is not filled.
1298 For what hath the wise more than the fool? what hath the poor, that knoweth to1298 For what hath the wise more than the fool? what hath the poor, that knoweth to
> walk before the living?> walk before the living?
1309 Better is the sight of the eyes than the wandering of the desire: this is also1309 Better is the sight of the eyes than the wandering of the desire: this is also
> vanity and vexation of spirit.> vanity and vexation of spirit.
13110 That which hath been is named already, and it is known that it is man: neithe13110 That which hath been is named already, and it is known that it is man: neithe
>r may he contend with him that is mightier than he.>r may he contend with him that is mightier than he.
13211 Seeing there be many things that increase vanity, what is man the better?13211 Seeing there be many things that increase vanity, what is man the better?
13312 For who knoweth what is good for man in this life, all the days of his vain l13312 For who knoweth what is good for man in this life, all the days of his vain l
>ife which he spendeth as a shadow? for who can tell a man what shall be after hi>ife which he spendeth as a shadow? for who can tell a man what shall be after hi
>m under the sun?>m under the sun?
134134
135## Chapter 7135## Chapter 7
136136
1371 A good name is better than precious ointment; and the day of death than the da1371 A good name is better than precious ointment; and the day of death than the da
>y of one's birth.>y of one's birth.
1382 It is better to go to the house of mourning, than to go to the house of feasti1382 It is better to go to the house of mourning, than to go to the house of feasti
>ng: for that is the end of all men; and the living will lay it to his heart.>ng: for that is the end of all men; and the living will lay it to his heart.
1393 Sorrow is better than laughter: for by the sadness of the countenance the hear1393 Sorrow is better than laughter: for by the sadness of the countenance the hear
>t is made better.>t is made better.
1404 The heart of the wise is in the house of mourning; but the heart of fools is i1404 The heart of the wise is in the house of mourning; but the heart of fools is i
>n the house of mirth.>n the house of mirth.
1415 It is better to hear the rebuke of the wise, than for a man to hear the song o1415 It is better to hear the rebuke of the wise, than for a man to hear the song o
>f fools.>f fools.
1426 For as the crackling of thorns under a pot, so is the laughter of the fool: th1426 For as the crackling of thorns under a pot, so is the laughter of the fool: th
>is also is vanity.>is also is vanity.
1437 Surely oppression maketh a wise man mad; and a gift destroyeth the heart.1437 Surely oppression maketh a wise man mad; and a gift destroyeth the heart.
1448 Better is the end of a thing than the beginning thereof: and the patient in sp1448 Better is the end of a thing than the beginning thereof: and the patient in sp
>irit is better than the proud in spirit.>irit is better than the proud in spirit.
1459 Be not hasty in thy spirit to be angry: for anger resteth in the bosom of fool1459 Be not hasty in thy spirit to be angry: for anger resteth in the bosom of fool
>s.>s.
14610 Say not thou, What is the cause that the former days were better than these? 14610 Say not thou, What is the cause that the former days were better than these? 
>for thou dost not inquire wisely concerning this.>for thou dost not inquire wisely concerning this.
14711 Wisdom is good with an inheritance: and by it there is profit to them that se14711 Wisdom is good with an inheritance: and by it there is profit to them that se
>e the sun.>e the sun.
14812 For wisdom is a defence, and money is a defence: but the excellency of knowle14812 For wisdom is a defence, and money is a defence: but the excellency of knowle
>dge is, that wisdom giveth life to them that have it.>dge is, that wisdom giveth life to them that have it.
14913 Consider the work of God: for who can make that straight, which he hath made 14913 Consider the work of God: for who can make that straight, which he hath made 
>crooked?>crooked?
15014 In the day of prosperity be joyful, but in the day of adversity consider: God15014 In the day of prosperity be joyful, but in the day of adversity consider: God
> also hath set the one over against the other, to the end that man should find n> also hath set the one over against the other, to the end that man should find n
>othing after him.>othing after him.
15115 All things have I seen in the days of my vanity: there is a just man that per15115 All things have I seen in the days of my vanity: there is a just man that per
>isheth in his righteousness, and there is a wicked man that prolongeth his life >isheth in his righteousness, and there is a wicked man that prolongeth his life 
>in his wickedness.>in his wickedness.
n15216 Be not righteous over much; neither make thyself over wise: why shouldest thon15216 Be not righteous overmuch; neither make thyself over wise: why shouldest thou
>u destroy thyself?> destroy thyself?
15317 Be not over much wicked, neither be thou foolish: why shouldest thou die befo15317 Be not overmuch wicked; neither be thou foolish. Why shouldest thou die befor
>re thy time?>e thy time?
15418 It is good that thou shouldest take hold of this; yea, also from this withdra15418 It is good that thou shouldest take hold of this; yea, also from this withdra
>w not thine hand: for he that feareth God shall come forth of them all.>w not thine hand: for he that feareth God shall come forth of them all.
15519 Wisdom strengtheneth the wise more than ten mighty men which are in the city.15519 Wisdom strengtheneth the wise more than ten mighty men which are in the city.
15620 For there is not a just man upon earth, that doeth good, and sinneth not.15620 For there is not a just man upon earth, that doeth good, and sinneth not.
15721 Also take no heed unto all words that are spoken; lest thou hear thy servant 15721 Also take no heed unto all words that are spoken; lest thou hear thy servant 
>curse thee:>curse thee:
15822 For oftentimes also thine own heart knoweth that thou thyself likewise hast c15822 For oftentimes also thine own heart knoweth that thou thyself likewise hast c
>ursed others.>ursed others.
15923 All this have I proved by wisdom: I said, I will be wise; but it was far from15923 All this have I proved by wisdom: I said, I will be wise; but it was far from
> me.> me.
16024 That which is far off, and exceeding deep, who can find it out?16024 That which is far off, and exceeding deep, who can find it out?
16125 I applied mine heart to know, and to search, and to seek out wisdom, and the 16125 I applied mine heart to know, and to search, and to seek out wisdom, and the 
>reason of things, and to know the wickedness of folly, even of foolishness and m>reason of things, and to know the wickedness of folly, even of foolishness and m
>adness:>adness:
16226 And I find more bitter than death the woman, whose heart is snares and nets, 16226 And I find more bitter than death the woman, whose heart is snares and nets, 
>and her hands as bands: whoso pleaseth God shall escape from her; but the sinner>and her hands as bands: whoso pleaseth God shall escape from her; but the sinner
> shall be taken by her.> shall be taken by her.
16327 Behold, this have I found, saith the preacher, counting one by one, to find o16327 Behold, this have I found, saith the preacher, counting one by one, to find o
>ut the account:>ut the account:
16428 Which yet my soul seeketh, but I find not: one man among a thousand have I fo16428 Which yet my soul seeketh, but I find not: one man among a thousand have I fo
>und; but a woman among all those have I not found.>und; but a woman among all those have I not found.
16529 Lo, this only have I found, that God hath made man upright; but they have sou16529 Lo, this only have I found, that God hath made man upright; but they have sou
>ght out many inventions.>ght out many inventions.
166166
167## Chapter 8167## Chapter 8
168168
1691 Who is as the wise man? and who knoweth the interpretation of a thing? a man's1691 Who is as the wise man? and who knoweth the interpretation of a thing? a man's
> wisdom maketh his face to shine, and the boldness of his face shall be changed.> wisdom maketh his face to shine, and the boldness of his face shall be changed.
1702 I counsel thee to keep the king's commandment, and that in regard of the oath 1702 I counsel thee to keep the king's commandment, and that in regard of the oath 
>of God.>of God.
1713 Be not hasty to go out of his sight: stand not in an evil thing; for he doeth 1713 Be not hasty to go out of his sight: stand not in an evil thing; for he doeth 
>whatsoever pleaseth him.>whatsoever pleaseth him.
1724 Where the word of a king is, there is power: and who may say unto him, What do1724 Where the word of a king is, there is power: and who may say unto him, What do
>est thou?>est thou?
1735 Whoso keepeth the commandment shall feel no evil thing: and a wise man's heart1735 Whoso keepeth the commandment shall feel no evil thing: and a wise man's heart
> discerneth both time and judgment.> discerneth both time and judgment.
1746 Because to every purpose there is time and judgment, therefore the misery of m1746 Because to every purpose there is time and judgment, therefore the misery of m
>an is great upon him.>an is great upon him.
1757 For he knoweth not that which shall be: for who can tell him when it shall be?1757 For he knoweth not that which shall be: for who can tell him when it shall be?
1768 There is no man that hath power over the spirit to retain the spirit; neither 1768 There is no man that hath power over the spirit to retain the spirit; neither 
>hath he power in the day of death: and there is no discharge in that war; neithe>hath he power in the day of death: and there is no discharge in that war; neithe
>r shall wickedness deliver those that are given to it.>r shall wickedness deliver those that are given to it.
1779 All this have I seen, and applied my heart unto every work that is done under 1779 All this have I seen, and applied my heart unto every work that is done under 
>the sun: there is a time wherein one man ruleth over another to his own hurt.>the sun: there is a time wherein one man ruleth over another to his own hurt.
17810 And so I saw the wicked buried, who had come and gone from the place of the h17810 And so I saw the wicked buried, who had come and gone from the place of the h
>oly, and they were forgotten in the city where they had so done: this is also va>oly, and they were forgotten in the city where they had so done: this is also va
>nity.>nity.
17911 Because sentence against an evil work is not executed speedily, therefore the17911 Because sentence against an evil work is not executed speedily, therefore the
> heart of the sons of men is fully set in them to do evil.> heart of the sons of men is fully set in them to do evil.
18012 Though a sinner do evil an hundred times, and his days be prolonged, yet sure18012 Though a sinner do evil an hundred times, and his days be prolonged, yet sure
>ly I know that it shall be well with them that fear God, which fear before him:>ly I know that it shall be well with them that fear God, which fear before him:
18113 But it shall not be well with the wicked, neither shall he prolong his days, 18113 But it shall not be well with the wicked, neither shall he prolong his days, 
>which are as a shadow; because he feareth not before God.>which are as a shadow; because he feareth not before God.
18214 There is a vanity which is done upon the earth; that there be just men, unto 18214 There is a vanity which is done upon the earth; that there be just men, unto 
>whom it happeneth according to the work of the wicked; again, there be wicked me>whom it happeneth according to the work of the wicked; again, there be wicked me
>n, to whom it happeneth according to the work of the righteous: I said that this>n, to whom it happeneth according to the work of the righteous: I said that this
> also is vanity.> also is vanity.
18315 Then I commended mirth, because a man hath no better thing under the sun, tha18315 Then I commended mirth, because a man hath no better thing under the sun, tha
>n to eat, and to drink, and to be merry: for that shall abide with him of his la>n to eat, and to drink, and to be merry: for that shall abide with him of his la
>bour the days of his life, which God giveth him under the sun.>bour the days of his life, which God giveth him under the sun.
18416 When I applied mine heart to know wisdom, and to see the business that is don18416 When I applied mine heart to know wisdom, and to see the business that is don
>e upon the earth: (for also there is that neither day nor night seeth sleep with>e upon the earth: (for also there is that neither day nor night seeth sleep with
> his eyes:)> his eyes:)
18517 Then I beheld all the work of God, that a man cannot find out the work that i18517 Then I beheld all the work of God, that a man cannot find out the work that i
>s done under the sun: because though a man labour to seek it out, yet he shall n>s done under the sun: because though a man labour to seek it out, yet he shall n
>ot find it; yea further; though a wise man think to know it, yet shall he not be>ot find it; yea further; though a wise man think to know it, yet shall he not be
> able to find it.> able to find it.
186186
187## Chapter 9187## Chapter 9
188188
1891 For all this I considered in my heart even to declare all this, that the right1891 For all this I considered in my heart even to declare all this, that the right
>eous, and the wise, and their works, are in the hand of God: no man knoweth eith>eous, and the wise, and their works, are in the hand of God: no man knoweth eith
>er love or hatred by all that is before them.>er love or hatred by all that is before them.
1902 All things come alike to all: there is one event to the righteous, and to the 1902 All things come alike to all: there is one event to the righteous, and to the 
>wicked; to the good and to the clean, and to the unclean; to him that sacrificet>wicked; to the good and to the clean, and to the unclean; to him that sacrificet
>h, and to him that sacrificeth not: as is the good, so is the sinner; and he tha>h, and to him that sacrificeth not: as is the good, so is the sinner; and he tha
>t sweareth, as he that feareth an oath.>t sweareth, as he that feareth an oath.
1913 This is an evil among all things that are done under the sun, that there is on1913 This is an evil among all things that are done under the sun, that there is on
>e event unto all: yea, also the heart of the sons of men is full of evil, and ma>e event unto all: yea, also the heart of the sons of men is full of evil, and ma
>dness is in their heart while they live, and after that they go to the dead.>dness is in their heart while they live, and after that they go to the dead.
1924 For to him that is joined to all the living there is hope: for a living dog is1924 For to him that is joined to all the living there is hope: for a living dog is
> better than a dead lion.> better than a dead lion.
1935 For the living know that they shall die: but the dead know not any thing, neit1935 For the living know that they shall die: but the dead know not any thing, neit
>her have they any more a reward; for the memory of them is forgotten.>her have they any more a reward; for the memory of them is forgotten.
1946 Also their love, and their hatred, and their envy, is now perished; neither ha1946 Also their love, and their hatred, and their envy, is now perished; neither ha
>ve they any more a portion for ever in any thing that is done under the sun.>ve they any more a portion for ever in any thing that is done under the sun.
1957 Go thy way, eat thy bread with joy, and drink thy wine with a merry heart; for1957 Go thy way, eat thy bread with joy, and drink thy wine with a merry heart; for
> God now accepteth thy works.> God now accepteth thy works.
1968 Let thy garments be always white; and let thy head lack no ointment.1968 Let thy garments be always white; and let thy head lack no ointment.
1979 Live joyfully with the wife whom thou lovest all the days of the life of thy v1979 Live joyfully with the wife whom thou lovest all the days of the life of thy v
>anity, which he hath given thee under the sun, all the days of thy vanity: for t>anity, which he hath given thee under the sun, all the days of thy vanity: for t
>hat is thy portion in this life, and in thy labour which thou takest under the s>hat is thy portion in this life, and in thy labour which thou takest under the s
>un.>un.
19810 Whatsoever thy hand findeth to do, do it with thy might; for there is no work19810 Whatsoever thy hand findeth to do, do it with thy might; for there is no work
>, nor device, nor knowledge, nor wisdom, in the grave, whither thou goest.>, nor device, nor knowledge, nor wisdom, in the grave, whither thou goest.
19911 I returned, and saw under the sun, that the race is not to the swift, nor the19911 I returned, and saw under the sun, that the race is not to the swift, nor the
> battle to the strong, neither yet bread to the wise, nor yet riches to men of u> battle to the strong, neither yet bread to the wise, nor yet riches to men of u
>nderstanding, nor yet favour to men of skill; but time and chance happeneth to t>nderstanding, nor yet favour to men of skill; but time and chance happeneth to t
>hem all.>hem all.
20012 For man also knoweth not his time: as the fishes that are taken in an evil ne20012 For man also knoweth not his time: as the fishes that are taken in an evil ne
>t, and as the birds that are caught in the snare; so are the sons of men snared >t, and as the birds that are caught in the snare; so are the sons of men snared 
>in an evil time, when it falleth suddenly upon them.>in an evil time, when it falleth suddenly upon them.
20113 This wisdom have I seen also under the sun, and it seemed great unto me:20113 This wisdom have I seen also under the sun, and it seemed great unto me:
20214 There was a little city, and few men within it; and there came a great king a20214 There was a little city, and few men within it; and there came a great king a
>gainst it, and besieged it, and built great bulwarks against it:>gainst it, and besieged it, and built great bulwarks against it:
20315 Now there was found in it a poor wise man, and he by his wisdom delivered the20315 Now there was found in it a poor wise man, and he by his wisdom delivered the
> city; yet no man remembered that same poor man.> city; yet no man remembered that same poor man.
20416 Then said I, Wisdom is better than strength: nevertheless the poor man's wisd20416 Then said I, Wisdom is better than strength: nevertheless the poor man's wisd
>om is despised, and his words are not heard.>om is despised, and his words are not heard.
20517 The words of wise men are heard in quiet more than the cry of him that ruleth20517 The words of wise men are heard in quiet more than the cry of him that ruleth
> among fools.> among fools.
20618 Wisdom is better than weapons of war: but one sinner destroyeth much good.20618 Wisdom is better than weapons of war: but one sinner destroyeth much good.
207207
208## Chapter 10208## Chapter 10
209209
2101 Dead flies cause the ointment of the apothecary to send forth a stinking savou2101 Dead flies cause the ointment of the apothecary to send forth a stinking savou
>r: so doth a little folly him that is in reputation for wisdom and honour.>r: so doth a little folly him that is in reputation for wisdom and honour.
2112 A wise man's heart is at his right hand; but a fool's heart at his left.2112 A wise man's heart is at his right hand; but a fool's heart at his left.
2123 Yea also, when he that is a fool walketh by the way, his wisdom faileth him, a2123 Yea also, when he that is a fool walketh by the way, his wisdom faileth him, a
>nd he saith to every one that he is a fool.>nd he saith to every one that he is a fool.
2134 If the spirit of the ruler rise up against thee, leave not thy place; for yiel2134 If the spirit of the ruler rise up against thee, leave not thy place; for yiel
>ding pacifieth great offences.>ding pacifieth great offences.
2145 There is an evil which I have seen under the sun, as an error which proceedeth2145 There is an evil which I have seen under the sun, as an error which proceedeth
> from the ruler:> from the ruler:
2156 Folly is set in great dignity, and the rich sit in low place.2156 Folly is set in great dignity, and the rich sit in low place.
2167 I have seen servants upon horses, and princes walking as servants upon the ear2167 I have seen servants upon horses, and princes walking as servants upon the ear
>th.>th.
t2178 He that diggeth a pit shall fall into it; and whoso breaketh an hedge, a serpet2178 He that diggeth a pit shall fall into it; and whoso breaketh a hedge, a serpen
>nt shall bite him.>t shall bite him.
2189 Whoso removeth stones shall be hurt therewith; and he that cleaveth wood shall2189 Whoso removeth stones shall be hurt therewith; and he that cleaveth wood shall
> be endangered thereby.> be endangered thereby.
21910 If the iron be blunt, and he do not whet the edge, then must he put to more s21910 If the iron be blunt, and he do not whet the edge, then must he put to more s
>trength: but wisdom is profitable to direct.>trength: but wisdom is profitable to direct.
22011 Surely the serpent will bite without enchantment; and a babbler is no better.22011 Surely the serpent will bite without enchantment; and a babbler is no better.
22112 The words of a wise man's mouth are gracious; but the lips of a fool will swa22112 The words of a wise man's mouth are gracious; but the lips of a fool will swa
>llow up himself.>llow up himself.
22213 The beginning of the words of his mouth is foolishness: and the end of his ta22213 The beginning of the words of his mouth is foolishness: and the end of his ta
>lk is mischievous madness.>lk is mischievous madness.
22314 A fool also is full of words: a man cannot tell what shall be; and what shall22314 A fool also is full of words: a man cannot tell what shall be; and what shall
> be after him, who can tell him?> be after him, who can tell him?
22415 The labour of the foolish wearieth every one of them, because he knoweth not 22415 The labour of the foolish wearieth every one of them, because he knoweth not 
>how to go to the city.>how to go to the city.
22516 Woe to thee, O land, when thy king is a child, and thy princes eat in the mor22516 Woe to thee, O land, when thy king is a child, and thy princes eat in the mor
>ning!>ning!
22617 Blessed art thou, O land, when thy king is the son of nobles, and thy princes22617 Blessed art thou, O land, when thy king is the son of nobles, and thy princes
> eat in due season, for strength, and not for drunkenness!> eat in due season, for strength, and not for drunkenness!
22718 By much slothfulness the building decayeth; and through idleness of the hands22718 By much slothfulness the building decayeth; and through idleness of the hands
> the house droppeth through.> the house droppeth through.
22819 A feast is made for laughter, and wine maketh merry: but money answereth all 22819 A feast is made for laughter, and wine maketh merry: but money answereth all 
>things.>things.
22920 Curse not the king, no not in thy thought; and curse not the rich in thy bedc22920 Curse not the king, no not in thy thought; and curse not the rich in thy bedc
>hamber: for a bird of the air shall carry the voice, and that which hath wings s>hamber: for a bird of the air shall carry the voice, and that which hath wings s
>hall tell the matter.>hall tell the matter.
230230
231## Chapter 11231## Chapter 11
232232
2331 Cast thy bread upon the waters: for thou shalt find it after many days.2331 Cast thy bread upon the waters: for thou shalt find it after many days.
2342 Give a portion to seven, and also to eight; for thou knowest not what evil sha2342 Give a portion to seven, and also to eight; for thou knowest not what evil sha
>ll be upon the earth.>ll be upon the earth.
2353 If the clouds be full of rain, they empty themselves upon the earth: and if th2353 If the clouds be full of rain, they empty themselves upon the earth: and if th
>e tree fall toward the south, or toward the north, in the place where the tree f>e tree fall toward the south, or toward the north, in the place where the tree f
>alleth, there it shall be.>alleth, there it shall be.
2364 He that observeth the wind shall not sow; and he that regardeth the clouds sha2364 He that observeth the wind shall not sow; and he that regardeth the clouds sha
>ll not reap.>ll not reap.
2375 As thou knowest not what is the way of the spirit, nor how the bones do grow i2375 As thou knowest not what is the way of the spirit, nor how the bones do grow i
>n the womb of her that is with child: even so thou knowest not the works of God >n the womb of her that is with child: even so thou knowest not the works of God 
>who maketh all.>who maketh all.
2386 In the morning sow thy seed, and in the evening withhold not thine hand: for t2386 In the morning sow thy seed, and in the evening withhold not thine hand: for t
>hou knowest not whether shall prosper, either this or that, or whether they both>hou knowest not whether shall prosper, either this or that, or whether they both
> shall be alike good.> shall be alike good.
2397 Truly the light is sweet, and a pleasant thing it is for the eyes to behold th2397 Truly the light is sweet, and a pleasant thing it is for the eyes to behold th
>e sun:>e sun:
2408 But if a man live many years, and rejoice in them all; yet let him remember th2408 But if a man live many years, and rejoice in them all; yet let him remember th
>e days of darkness; for they shall be many. All that cometh is vanity.>e days of darkness; for they shall be many. All that cometh is vanity.
2419 Rejoice, O young man, in thy youth; and let thy heart cheer thee in the days o2419 Rejoice, O young man, in thy youth; and let thy heart cheer thee in the days o
>f thy youth, and walk in the ways of thine heart, and in the sight of thine eyes>f thy youth, and walk in the ways of thine heart, and in the sight of thine eyes
>: but know thou, that for all these things God will bring thee into judgment.>: but know thou, that for all these things God will bring thee into judgment.
24210 Therefore remove sorrow from thy heart, and put away evil from thy flesh: for24210 Therefore remove sorrow from thy heart, and put away evil from thy flesh: for
> childhood and youth are vanity.> childhood and youth are vanity.
243243
244## Chapter 12244## Chapter 12
245245
2461 Remember now thy Creator in the days of thy youth, while the evil days come no2461 Remember now thy Creator in the days of thy youth, while the evil days come no
>t, nor the years draw nigh, when thou shalt say, I have no pleasure in them;>t, nor the years draw nigh, when thou shalt say, I have no pleasure in them;
2472 While the sun, or the light, or the moon, or the stars, be not darkened, nor t2472 While the sun, or the light, or the moon, or the stars, be not darkened, nor t
>he clouds return after the rain:>he clouds return after the rain:
2483 In the day when the keepers of the house shall tremble, and the strong men sha2483 In the day when the keepers of the house shall tremble, and the strong men sha
>ll bow themselves, and the grinders cease because they are few, and those that l>ll bow themselves, and the grinders cease because they are few, and those that l
>ook out of the windows be darkened,>ook out of the windows be darkened,
2494 And the doors shall be shut in the streets, when the sound of the grinding is 2494 And the doors shall be shut in the streets, when the sound of the grinding is 
>low, and he shall rise up at the voice of the bird, and all the daughters of mus>low, and he shall rise up at the voice of the bird, and all the daughters of mus
>ick shall be brought low;>ick shall be brought low;
2505 Also when they shall be afraid of that which is high, and fears shall be in th2505 Also when they shall be afraid of that which is high, and fears shall be in th
>e way, and the almond tree shall flourish, and the grasshopper shall be a burden>e way, and the almond tree shall flourish, and the grasshopper shall be a burden
>, and desire shall fail: because man goeth to his long home, and the mourners go>, and desire shall fail: because man goeth to his long home, and the mourners go
> about the streets:> about the streets:
2516 Or ever the silver cord be loosed, or the golden bowl be broken, or the pitche2516 Or ever the silver cord be loosed, or the golden bowl be broken, or the pitche
>r be broken at the fountain, or the wheel broken at the cistern.>r be broken at the fountain, or the wheel broken at the cistern.
2527 Then shall the dust return to the earth as it was: and the spirit shall return2527 Then shall the dust return to the earth as it was: and the spirit shall return
> unto God who gave it.> unto God who gave it.
2538 Vanity of vanities, saith the preacher; all is vanity.2538 Vanity of vanities, saith the preacher; all is vanity.
2549 And moreover, because the preacher was wise, he still taught the people knowle2549 And moreover, because the preacher was wise, he still taught the people knowle
>dge; yea, he gave good heed, and sought out, and set in order many proverbs.>dge; yea, he gave good heed, and sought out, and set in order many proverbs.
25510 The preacher sought to find out acceptable words: and that which was written 25510 The preacher sought to find out acceptable words: and that which was written 
>was upright, even words of truth.>was upright, even words of truth.
25611 The words of the wise are as goads, and as nails fastened by the masters of a25611 The words of the wise are as goads, and as nails fastened by the masters of a
>ssemblies, which are given from one shepherd.>ssemblies, which are given from one shepherd.
25712 And further, by these, my son, be admonished: of making many books there is n25712 And further, by these, my son, be admonished: of making many books there is n
>o end; and much study is a weariness of the flesh.>o end; and much study is a weariness of the flesh.
25813 Let us hear the conclusion of the whole matter: Fear God, and keep his comman25813 Let us hear the conclusion of the whole matter: Fear God, and keep his comman
>dments: for this is the whole duty of man.>dments: for this is the whole duty of man.
25914 For God shall bring every work into judgment, with every secret thing, whethe25914 For God shall bring every work into judgment, with every secret thing, whethe
>r it be good, or whether it be evil.>r it be good, or whether it be evil.
260260
261261
Legends
Colors
 Added 
Changed
Deleted
Links
(f)irst change
(n)ext change
(t)op